Obnovená premiéra baletu Pavla Vranického na Festivalu Krumlov

21. července uvede Festival Krumlov ve spolupráci s dirigentem Markem Štilcem a jeho Wranitzky Kapelle obnovenou premiéru baletu Lesní dívka Pavla Vranického. Originální choreografii speciálně pro tuto inscenaci vytvořila Andrea Miltnerová. V první polovině koncertu nazvaném Il Boemo & Wranitzky zazní symfonie, operní předehry a árie Josefa Myslivečka v podání Simony Šaturové.
Koncert nazvaný Il Boemo &Wranitzky představí dílo dvou skladatelů pocházejících z Čech, kteří si v 18. století podmanili hudební svět Evropy. Ačkoli inspirovali své současníky, ze kterých se stali nejuznávanější skladatelé dneška, dnešní publikum se s jejich dílem teprve seznamuje.
První polovina koncertu představí operní dílo bohémského Čecha – Il Boema, jak se Josefu Myslivečkovi, popřípadě Giuseppe Misliweczkovi, přezdívalo. V 18. století se proslavil zejména v Itálii, kde se také seznámil s Wolfgangem Amadeem Mozartem. Ten jeho dílo studoval, obdivoval a pojilo je celoživotní přátelství.
Velikost Myslivečkova odkazu rozpoznal nejen Mozart, dlouho ho však oceňovali spíše hudební odborníci. Nejširší veřejnosti ho představil až loňský životopisný snímek Il Boemo režiséra Pavla Václava. V něm propůjčila Myslivečkovým áriím svůj hlas fenomenální sopranistka Simona Šaturová a jinak tomu nebude ani v Českém Krumlově.
Podrobnosti k programu pátečního koncertu dodává sama Simona Šaturová:

- Simona Šaturová (©Wikipedie)
Druhá polovina večera bude patřit obnovenému jevištnímu uvedení baletu Pavla Vranického Lesní dívka – Das Waldmädchen. V romantickém příběhu o setkání prince s tajemnou lesní pannou vynikne umění baletních tanečníků pod vedením renomované choreografky Andrey Miltnerové.

- Andrea Miltnerová (©archiv festivalu)
„Pavel Vranický je bezpochyby nejvýznamnější symfonik konce 18. století ve Vídni. Je dlouho postrádanou logickou spojnicí mezi hudebním jazykem Mozarta, Haydna a Beethovena. On je tím neznámým stupněm mezi hudebními světy těchto velikánů,“ přibližuje mimořádný význam Vranického díla pro pochopení progresivní hudební evoluce přelomu 18. a 19. století dirigent Marek Štilec. „Vranický byl totiž velkým hudebním inovátorem a experimentátorem a inspiroval své současníky, kteří jsou dnes široké veřejnosti mnohem známější. Jako první, ještě před Beethovenovou Eroikou, například využil ve své symfonii formu smutečního pochodu. Beethoven navíc složil i hudební variace na téma z Lesní dívky, takže provázanost jejich díla a důležitost Vranického odkazu je tu víc než zjevná,“ dodává Štilec, který se Vranického dílem dlouhodobě zabývá a četnými nahrávkami ho přibližuje hudební veřejnosti.
Hovořil o tom ostatně i v rozhovoru na Classic Praha.

- Marek Štilec (©archiv festivalu)
Balet Lesní dívka se stal v době svého uvedení mimořádně populárním. Po své premiéře v roce 1796 se dočkal téměř 130 repríz. Pak ale na dlouho zůstal mimo pozornost diváků a interpretů až do nadcházejícího obnovené premiéry na Festivalu Krumlov, kde zazní v historicky poučené interpretaci Wranitzky kapelle. Díky originálním kostýmům a choreografii se na podium vrátí v původním lesku, který si bezpochyby zaslouží. Zvědavé posluchače, příznivce klasicistní hudby a baletního umění je tak připraven jeden z vrcholů hudební sezóny.
Koncert Il Boemo & Wranitzky proběhne 21. července od 19.30 v Zámecké jízdárně českokrumlovského zámku.
Zdroj: TZ
Úvodní foto: Festival Krumlov - Il Boemo Wranitzky (©archiv festivalu)