Pražské jaro s českým debutem Klause Mäkeläho a Johna Adamse

Do Prahy míří umělci z celé Evropy i zámoří, aby přinesli to nejlepší na náš největší svátek hudby. V pátek 12. května začíná již 78. Pražské jaro, tradičně Mou vlastí Bedřicha Smetany, tentokrát s Orchestrem Velšské národní opery a dirigentem Tomášem Hanusem. Přes čtyřicet koncertů a akcí se do 2. června odehraje v Rudolfinu, Obecním domě a na dalších jedenácti místech Prahy.

Pavel-Trojan-©-Nadiia-Ponomarova.jpg
  • Pavel Trojan (©Nadiia Ponomarova)

„Poprvé se u nás představí nejžádanější dirigent mladé generace, Fin Klaus Mäkelä. I koncert legendy americké hudby Johna Adamse bude překvapivě jeho českým debutem, stejně jako účinkování proslulých Les Talens Lyriques a jejich zakladatele Christopha Rousseta,“ uvádí Pavel Trojan, ředitel festivalu.

antoine-tamestit--lenaka-3_52472100081_OK.jpg
  • Antoine Tamestit (©archiv festivalu)

Jeden z nejvyhledávanějších violistů současnosti, charismatický Francouz Antoine Tamestit se stane rezidenčním umělcem festivalu. Diváci budou moci jeho mistrovství ocenit na čtyřech různých koncertech, zasedne také v čele poroty mezinárodní hudební soutěže v kategorii viola. Významný prostor dostane nová hudba, a to hlavně na Prague Offspring díky rezidenčnímu ansámblu Klangforum Wien a rezidenčnímu skladateli Georgu Friedrichu Haasovi.

Mezi výrazné osobnosti 78. Pražského jara patří i dirigenti Daniel Harding, Christoph Eschenbach nebo Tomáš Netopil. Vystoupí klavíristé Mitsuko Uchida, Igor Levit, Víkingur Ólafsson, Cédric Tiberghien, Joonas Ahonen, houslisté Isabelle Faust, Frank Peter Zimmermann, pěvkyně Magdalena Kožená nebo Simona Šaturová. Festival se stane dějištěm oslavy 100 let od zahájení vysílání Českého rozhlasu, a to formou koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu s dirigentem Corneliem Meistrem a houslistou Janem Mráčkem, koncertním mistrem České filharmonie.

Pražské jaro nově zařazuje do programu také dvě projekce dokumentárního filmu No Fear o klavíristovi Igoru Levitovi, hostovi letošního ročníku. Promítání se uskuteční 22. a 29. května od 19 hodin v pražském kině Edison Filmhub.

Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro

Mladí hudebníci z celého světa budou poprvé v historii soutěžit na Pražském jaru v oboru viola. Druhou soutěžní kategorií je trombon. Do violové soutěže zaslalo přihlášku 78 kandidátů a na základě poslechového předkola do Prahy přicestuje 37 soutěžících. V případě trombonové kategorie bylo přihlášek 81, přičemž I. kola se účastní 42 hráčů. Nejvíce mladých umělců přicestuje z Číny, až dvanáct. Z pohledu zastoupení zemí pak pokračuje Korea s osmi a Česká republika se sedmi soutěžícími.

Předsedou poroty violové kategorie je Francouz Antoine Tamestit a členy Kristina Fialová, Garth Knox, Pavel Nikl, Cynthia Phelps, Lars Anders Tomter a Tabea Zimmermann.

V čele trombonové poroty stane Zdzisław Stolarczyk, člen Symfonického orchestru Polského rozhlasu v Katovicích, sólový i komorní hráč a pedagog. Členy poroty jsou dále Zoltán Kiss, Robert Kozánek, Fabrice Millischer, Lukáš Moťka, Oliver Siefert a Jeremy Wilson.

Violová soutěž začne 7. května na HAMU a vyvrcholí v sobotu 13. května koncertem tří finalistů, a to v Rudolfinu za doprovodu Filharmonie Hradec Králové s dirigentem Robertem Kružíkem. Finalisté předvedou výběr ze Sonáty pro sólovou violu Györgye Ligetiho a Rapsodii-koncert pro violu a orchestr Bohuslava Martinů.

Soutěž v kategorii trombon odstartuje 8. května v Národním domě na Vinohradech. Finále je pak plánováno na 14. května netradičně do Obecního domu. Tři vybraní finalisté zahrají Concertino Es dur pro trombon a orchestr od Ferdinanda Davida a Koncert pro trombon a orchestr skladatele Juraje Filase. Stejně jako v předchozích letech budou finálová kola a vyhlášení výsledků vysílány živě prostřednictvím YouTube kanálu Pražského jara youtube.com/PragueSpringFestival a facebookového profilu Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro facebook.com/PragueSpringCompetition.

Hudebníci již na Pražském jaru soutěžili v kategorii trombon celkem devětkrát, naposledy v roce 2011.

První tři ceny v soutěži Pražské jaro jsou dotovány částkou 250 tis. Kč, 150 tis. Kč a 100 tis. Kč. Kromě hlavních cen uděluje ocenění i desítka kulturních institucí z České republiky i zahraničí.

Klavírní festival Rudolfa Firkušného 2023

Již jedenáctý ročník Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného přivítá od 4. do 9. listopadu 2023 pětici světových a dva domácí klavíristy na pěti koncertech v Dvořákově síni Rudolfina a jednom v Sále Bohuslava Martinů na HAMU. Festival otevřou nizozemští bratři Lucas a Arthur Jussenovi s programem od Mozarta, Schuberta, Ravela a Stravinského, pokaždé s repertoárem pro dva klavíry. Po pěti letech se na festival vrací klavírista s polsko-maďarskými kořeny Piotr Anderszewski, aby představil díla Karola Szymanowského a Bély Bartóka orámovaná Bachem ve francouzském stylu. Po svém pražskojarním vystoupení před dvěma lety zamíří na Firkušného festival klavírista Denis Kožuchin s programem nazvaným Ďábelské a božské, jenž kombinuje díla Franze Liszta a Györgye Ligetiho. Domácí klavírní interpretaci budou reprezentovat Ivan a Lukáš Klánští, kdy první polovina večera bude patřit Ivanu Klánskému a hudbě Ludwiga van Beethovena, po přestávce předvedou otec a syn čtyřručně Dvořákovy Slovanské tance. Novinkou v roce 2023 bude koncert věnovaný mladým talentům. V Praze vystoupí 32letá Anna Geniušene, ruská klavíristka žijící v Litvě, která loni získala 2. cenu na Van Cliburnově soutěži v americkém Texasu. Festival se tímto připojuje k projektu Koncertní sítě vítězů soutěží Steinway, do které je celosvětově zapojeno na šedesát interpretačních soutěží a festivalů.

Prodej vstupenek na Klavírní festival Rudolfa Firkušného začíná 3. května na firkusny.cz. V průběhu prvních devíti dnů prodeje získají posluchači vstupenky v jakékoliv cenové kategorii se zvýhodněním 20 %.

Publikace 75 let Pražského jara

Historii festivalu od jeho počátku až po poslední dva „covidové ročníky“ 2020 a 2021 sleduje nová kniha nazvaná 75 let Pražského jara editorky Svatavy Barančicové. Nejpodrobněji, coby určité navázání na předchozí publikaci Antonína Matznera 60 Pražských jar, se kolektiv autorů věnuje posledním 15 ročníkům festivalu, které popisuje kronikářským stylem. „Ale šli jsme ještě hlouběji do historie. V kapitole Předjaří stopujeme již první zárodky májových festivalů v 19. století,“ upozorňuje Barančicová.

Autoři zkoumají Pražské jaro z různých úhlů: jaké novinky a světové premiéry festival přinesl, jak jej ovlivnily společenské změny i jak se revolučně proměňovala grafická podoba plakátů a publikací. A pak jsou zde významné osobnosti, živé vzpomínky, rozhovory a historky, svědectví pamětníků. První poválečné ročníky festivalu zachycené očima tehdejších studentů, dnes známých skladatelů Sluky, Klusáka, Šestáka, i návraty Kubelíka a Firkušného do vlasti, jak je sami podle líčení rodiny či médií prožívali. „Podle původních plánů měla kniha vyjít v roce 2021, k oslavě 75 let od založení festivalu,“ popisuje osudy publikace ředitel festivalu Pavel Trojan. Covid ale plány změnil. „Díky posunu termínu vydání se nám však podařilo objevit a do knihy včlenit unikátní kolekci fotografií jednoho z nejvýznamnějších českých fotografů 20. století Václava Chocholy, který byl velkým milovníkem klasické hudby. Jeho archiv čítá na tisíce pozoruhodných fotografií z několika dekád Pražského jara. Tento objev zásadním způsobem ovlivnil vizuální podobu knihy. Jsem hrdý na to, že poutavé texty předních českých hudebních publicistů jsou umocněny Chocholovými fotografiemi,“ říká Pavel Trojan.

Na jedenácti kapitolách se podíleli autoři Jindřich Bálek, Svatava Barančicová, Aleš Březina, Věroslav Němec, Kateřina Přidalová, Jiří Slabihoudek, Jitka Slavíková a Vlasta Reittererová. Vizuální zpracování knihy je dílem studia Toman Design a grafičky Kateřiny Orlíkové. Výpravná publikace o bezmála pěti stech stranách je v prodeji na festival.cz a na všech letošních festivalových koncertech v Rudolfinu a v Obecním domě.

CD Gold Edition IV

Před festivalem vstupuje do distribuce také další CD z řady Pražské jaro Gold Edition, v pořadí již čtvrté. Dva nosiče obsahují Symfonii č. 1 „Titán“ Gustava Mahlera v podání České filharmonie, dirigenta Johna Barbirolliho z roku 1960; Variace na téma Franka Bridge od Benjamina Brittena, které zahrál Anglický komorní orchestr za řízení Charlese Mackerrase v roce 1966; Symfonii č. 7 Antonína Dvořáka v interpretaci Vídeňských symfoniků a dirigenta Carla Marii Giuliniho z roku 1975 a symfonickou báseň Richarda Strausse Tak pravil Zarathustra od Royal Concertgebouw Orchestra a dirigenta Bernarda Haitinka z Pražského jara roku 1980. „Protože se tito dirigenti objevovali na festivalu opakovaně a setkávali jsme se s nimi i v dalších koncertech mimo festival, jejich jména jsou v České republice známá a každý jejich nový návrat byl srdečně vítán. Naše edice nabízí vzácné živé snímky z festivalových koncertů Pražského jara, doposud na deskách nepublikované, pořízené vesměs Českým rozhlasem,“ napsal v průvodním slově k nahrávkám muzikolog Bohuslav Vítek. CD vydává Radioservis a nahrávky budou kromě běžné distribuce dostupné také na Apple Music a Spotify.

Úvodní foto: Klaus Mäkelä (©Marco Borggreve)

Podcast