Pražský filharmonický sbor na Pražském jaru 2018

10.5.2018 / Kulturní servis / Marek Šulc

Pražský filharmonický sbor (PFS) se na letošním 73. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro představí na dvou koncertech ve Smetanově síni Obecního domu v Praze. V pondělí 14. května 2018 od 20.00 hodin vystoupí v kantátě Arnolda Schönberga (1874–1951) Ten, kdo přežil Varšavu a v Symfonii č. 3 „Kaddish“ Leonarda Bernsteina (1918–1990). Hraje Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK pod taktovkou Tomáše Braunera. Na druhém koncertě v neděli 27. května 2018 od 20.00 hodin se PFS společně se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu předvede v kantátě Svatební košile Antonína Dvořáka (1841-1904). Koncert řídí rakouský dirigent Christian Arming.

Mimořádně významný koncert, který se uskuteční v pondělí 14. května, je věnovaný 70. výročí založení Státu Izrael a 100. výročí narození amerického skladatele a dirigenta Leonarda Bernsteina (1918–1990), jehož začátek mezinárodní kariéry je spjat s Pražským jarem a pod jehož taktovkou PFS zpíval při Bernsteinově návratu na Pražské jaro v roce 1990 v Beethovenově Symfonii č. 9.

Letos bude PFS účinkovat v kantátě Arnolda Schönberga (1874–1951) Ten, kdo přežil Varšavu o výpovědi jedné z obětí holocaustu a v Bernsteinově Symfonii č. 3, které dal skladatel podtitul Kadiš (Kaddish), jméno židovské modlitby za zemřelé, a věnoval ji celému lidstvu. Vlastní modlitba v hebrejštině a aramejštině je určena sboru a sólovému sopránu; anglický text, který napsal sám Bernstein a který přednáší recitátor, zobrazuje zápas člověka o víru v Boha. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK tímto koncertem připomíná svého zakladatele, dirigenta Rudolfa Pekárka (1900–1974). S PFS program nastudoval sbormistr Jaroslav Brych.

Kantátu Antonína Dvořáka (1841–1904) Svatební košile, kterou s PFS nastudoval jeho hlavní sbormistr Lukáš Vasilek, má sbor dlouhodobě ve svém repertoáru. Dvořák se v kantátě, komponované pro slavný festival v Birminghamu 1885, inspiroval svým oblíbeným básníkem, Karlem Jaromírem Erbenem a jeho sbírkou Kytice, a vytvořil sugestivní hudební obraz hrůzostrašné noční cesty dívky a jejího mrtvého milého. PFS se podílel na několika nahrávkách této kantáty pro labely Supraphon a Orfeo: s Českou filharmonií pod taktovkou Jaroslava Krombholce, se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a Františkem Vajnarem, s Hamburskou filharmonií a Gerdem Albrechtem a také se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK a Jiřím Bělohlávkem.