Purpurová vertikála Margity Titlové Ylovsky v Domě U Kamenného zvonu

Galerie hlavního města Prahy připravila první velkou retrospektivu Margity Titlové Ylovsky (*1957), která patří k nejvýraznějším osobnostem generace 80. let. Její práce, které dodnes pohlcují vírem energie, budou až do poloviny května k vidění v Domě U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí.

08.jpeg
  • Batoh z umělých květin, z cyklu Rokoko nyní, první pol. 90. let kombinovaná technika (© GHMP)

O výstavě a její koncepci si s Margitou Titlovou Ylovsky povídala Zuzana Filípková:

Margita Titlová Ylovsky ještě jako studentka AVU (studium 1977–1983) hledala cestu k tématům a výrazu, kterým by se mohla osvobodit od stereotypů tehdejší výuky poznamenané ideologickými požadavky režimu. Zaujalo ji konceptuální umění a performance. Pro svůj průzkum zvolila konfrontaci vlastního těla s geometrickými a silovými poli v přírodě a později také v interiéru (1980–1982). Zjišťovala, co její fyzická přítomnost způsobuje v těchto vztazích. Prostřednictvím akcí, při kterých intenzivně definovala svůj stín obrysovou kresbou (1984–1985), dospěla až k monumentálním dotýkaným dílům na papíře, ve kterých využívala rtěnku (1982–1983).

01.jpeg
  • Kresba rtěnkou č. 2, 1984 rtěnka, papír (© GHMP)

„Když máš zkušenost s líčením rtů, zjistíš, že pigment ve rtěnce je bezvadný, kvalitní materiál, se kterým se dají dotykové kresby výborně realizovat. Můžeš přidávat a ubírat červenou, která implikuje fyzično, chuť žít a být krásný!“
Margita Titlová Ylovsky

Později jejich zcela abstraktní strukturu obohacovala dalšími barvami a přidala znaky, které však nebyly odvozeny z žádného známého zdroje a vycházely čistě z její vlastní imaginace (1984–1989). Tyto obří kresby se postupně vymkly klasickému formátu a tvořily nepravidelné útvary, vrstvily se na sebe a částečně byly destruovány v přetlaku tvůrčího zápalu a energie, která se stala jejím poznávacím znakem i v dalších letech.

07.jpeg
  • Svatební šaty II, 2020, svatební šaty, akryl, plátno (© GHMP)

„Když jsem začala pracovat expresivněji, díla si řekla o velké rozměry. Je pro mě důležité stát proti monumentálnímu formátu jako proti bouřce. Nebo jako když se díváš do přírody v dešti. Obraz musí být tak velký, abych do něj mohla tělesně vstoupit.“
Margita Titlová Ylovsky

„Titlová Ylovsky často a velmi rychle opouští svá „dobytá území“ a vrhá se do nových a nových experimentů, v nichž se mění vše – od forem a žánrů přes materiály a obsahy. Pracuje s instalacemi, v nichž zkoumá širokou škálu témat, jež mají na jedné straně analytická východiska, ale nezřídka se nakonec vztahují k transcendentnu nebo k energiím, které jsme schopni vysílat, aniž bychom je mohli spatřit a definovat.“
Magdalena Juříková, kurátorka výstavy

02.jpeg
  • Kříž, 1984, akryl, papír (© GHMP)

Umělkyně pracuje s Kirlianovým přístrojem, aby díky této elektromagnetické metodě transformovala objekty svého zájmu, aby reálnou předlohu podrobila vlastnímu bezprostřednímu „přepisu“ na bázi korónového výboje. Cílem je spíše pozorování než definitivní dílo. Série pak končí abstraktním záznamem hektického pohybu její ruky, tedy zachycením energie v čisté podobě.

„Vždycky mě zajímá vizualizovat něco skrytého, co nevidíme. Když najdu technologii, která to může zjevit, vrhnu se po ní a využiju ji.“
Margita Titlová Ylovsky

05.jpeg
  • Z cyklu Alchymické stolky, 1994, kombinovaná technika, dřevo, autíčko na dálkové ovládání (© GHMP)

Titlová Ylovsky využívá jak jednoduchých až banálních prostředků, tak také nejrůznější fyzikální principy, jako je magnetismus nebo lom světla v optickém hranolu. Do centra jejího zájmu zároveň vstupuje stále významněji světlo, které pak figuruje jako důležitý komponent mnoha instalací a nakonec i obrazů, kde spektrum přenášené na plochu odrazem je součástí i předlohou pro další malířské zpracování (1997–1999).

06.jpeg
  • Z cyklu Chymická zahrada, 1995, pigment, šamot, kov, magnety, sklo (© GHMP)

Vedle zcela abstraktních děl se zabývá historickou pamětí – osobní, když různými metodami reinterpretuje fotografie z rodinného archivu, nebo tuto paměť rozšiřuje a zaciluje naši pozornost k ženám, které každá svým osobitým způsobem historii tvořily.

09.jpeg
  • Milostný dopis na pracovním oblečení, 1992, hlína, netkaná textilie (© GHMP)

Pracuje netradičním způsobem s fotografií, kdy na snímcích zachytává manipulovaný spektrální odraz světla, s termovizí, před níž performuje a investuje do obrazu vlastní tělesnou energii, nebo za pomoci substancí různých tepelných vlastností kreslí na zeď a zaznamenává díky termovizi kombinaci všeho, co se na scéně před kamerou děje (2008–2010).

10.jpg
  • Edith Piaf, 2009, asambláž, kombinovaná technika, plátno, elektroinstalace (© GHMP)

V současnosti Titlová Ylovsky usiluje o syntézu všech metod, nyní důvěrně a poctivě odzkoušených, a pracuje s nimi s pocitem svobody a uvolněnosti, které si dopřává díky bravuře, s jakou je postupně ovládla ve prospěch svých tematických zájmů.

Při příležitosti výstavy Margita Titlová: Purpurová vertikála vydal Aparat. ve spolupráci s Galerií hlavního města Prahy a Etcetera Art třísvazkovou monografii.

04.jpeg
  • Kresba Kirlianovým přístrojem, 1983, barytový papír ((© GHMP)

Úvodní foto: Bez názvu, 1984, rtěnka, uhel, tužka, papír (© GHMP)

Podcast