Rudolfinem budou hřímat árie z Wagnerových oper v podání Matthiase Goerneho

Německý basbarytonista se vrací k České filharmonii s áriemi z Tristana a Isoldy, Bludného Holanďana či Valkýry. Dirigentem tří koncertů během tohoto týdne bude Manfred Honeck.

„Na své další koncerty s Českou filharmonií se těším z několika důvodů," říká Manfred Honeck, častý host České filharmonie. „Jednak proto, že budeme po delší době v Praze znovu vystupovat s Matthiasem Goernem, který je mi lidsky a hudebně velmi blízký, a také proto, že zahrajeme repertoár, který se neprovozuje moc často,“ dodává dirigent, jehož hudební partnerství s filharmonií trvá už dvě dekády a společně provedli na sto koncertů.

Dlouholetý hudební ředitel amerického tělesa Pittsburgh Symphony Orchestra podle svých slov rád odkrývá českému publiku skladby, které jsou pro něj relativně nové. V roce 2012 tak například v české premiéře uvedl oratorium Kniha sedmi pečetí od rakouského skladatele Franze Schmidta (1874–1939). Tento pozdní romantik mimo jiné hrál ve Vídeňské státní opeře na violoncello pod taktovkou samotného Gustava Mahlera. Manfred Honeck nyní pražskému publiku představí další Schmidtovo dílo - Symfonii č.4 z roku 1933.

„Čtvrtá symfonie Franze Schmidta je bezpochyby mistrovským dílem, jež bezprostředně tragicky inspirovala smrt Schmidtovy dospělé dcery. Ačkoli je symfonie hudebně skutečně pevně ukotvena v pozdním romantismu, po formální stránce je jedním z nejzajímavějších děl 20. století. Její čtyři části na sebe plynule navazují a reprízu první věty si Schmidt schovává až na finále celé symfonie. Použití sólových nástrojů nese autobiografické rysy, když úvodní sólo svěřuje trubce, na kterou hrál v době svých studií, a velká sóla v pomalé větě přednáší Schmidtův vlastní nástroj, violoncello," popisuje skladbu dirigent Honeck.

b3-220112_cf_honeck_mutter_ferrandez_webres_17_-c-_petrahajska.jpg

Foto: Manfred Honeck (©Petra Hajská, archiv ČF)

Na tuto skladbu pak v programu obou koncertů naváží árie z oper Richarda Wagnera. Bude to v podání basbarytonisty Matthiase Goerneho, který je častým hostem na proslulých festivalech i ve věhlasných koncertních síních a operních domech, včetně např. Královské opery v Covent Garden v Londýně, Vídeňské státní opery či Metropolitní opery v New Yorku. Goerne se s Českou filharmonií poprvé setkal roku 2001 za řízení Vladimira Ashkenazyho, podruhé o sedm let později, již pod taktovkou Manfreda Honecka, a od té doby ještě dvakrát. Několikrát zde v Praze vystoupil rovněž na festivalu Pražské jaro.

Koncerty se ve Dvořákově síni Rudolfina uskuteční již tento týden - 11. ledna, 12. ledna a 13. ledna, pokaždé od 19:30.

Úvodní foto: Matthias Goerne (©Profimedia)

Zdroj: tisková zpráva

Podcast