Semjon Byčkov tento týden oslaví 70. narozeniny dvěma Pátými symfoniemi

Tři koncerty s hudbou Beethovena a Šostakoviče se budou v Rudolfinu konat tento týden, od středy do pátku. Vůbec poprvé se do abonentního programu Českých filharmoniků tentokrát zapojí také Česká studentská filharmonie.

70. narozeniny Semjona Byčkova, šéfdirigenta a hudebního ředitele České filharmonie, připadají na 30. listopadu 2022. Oslaví je během tohoto týdne třemi koncerty ve Dvořákově síni Rudolfina, od středy 30. listopadu do pátku 2. prosince, vždy od 19:30. Na těchto "dvojitých" narozeninových koncertech zaznějí dvě Páté symfonie a hrát budou dva orchestry. Česká filharmonie provede pod Byčkovovou taktovkou Symfonii č. 5 Dmitrije Šostakoviče a Česká studentská filharmonie slavnou "Osudovou" symfonii č.5 c moll Ludwiga van Beethovena.

Beethovenovu "Osudovou" uvádí Česká filharmonie často. Dosud ji provedla 230krát, poprvé už 8. ledna 1898, dva roky po svém založení. Semjon Byčkov ji v pozici šéfdirigenta České filharmonie dirigoval zatím jen jednou: v červnu 2020 na Open Air koncertu na Státním zámku Sychrov, kde ji věnoval zdravotníkům bojujícím proti covidu. Nyní tedy zazní v provedení České studentské filharmonie, kterou na vystoupení intenzivně připravovali kromě Semjona Byčkova i Robert Kružík a Josef Špaček.

Šostakovičovu Pátou symfonii Česká filharmonie poprvé uvedla na konci května 1946 během prvního ročníku Pražského jara. Taktovky se tehdy chopil skladatelův přítel Jevgenij Mravinskij, stejně jako při sovětské premiéře. Od té doby ji první český orchestr hrál téměř čtyřicetkrát. Pro Semjona Byčkova je tato skladba osobně důležitá: mimo jiné s ní v roce 1985 debutoval u Berlínských filharmoniků.

„Moc se těším na to, že se v tomhle programu ocitnou na stejném pódiu členové České filharmonie spolu s naším mladým studentským orchestrem. To je jeden z nejhezčích narozeninových dárků, které jsem mohl dostat,“ dodává jubliant. „Symbolická je pro mne i kombinace těchto dvou děl, protože Šostakoviče považuji za Beethovena 20. století. A čím Beethoven trpěl fyzicky, tím Šostakovič trpěl duševně. V tomto smyslu existuje mezi jejich dvěma osudy zvláštní spojení, stejně jako mezi oběma symfoniemi. V případě Beethovena se z jeho někdejšího hrdiny Napoleona, jemuž věnoval původně Eroiku, stal mezitím nepřítel, který napadl Rakousko, a v roce 1805 dokonce obsadil Vídeň. Podobně Šostakovič musel veřejně mluvit o své Páté symfonii jako o ‚odpovědi sovětského umělce na oprávněnou kritiku‘. Svým přátelům však přiznal, že závěrečná část je satirickým obrazem diktátora, záměrně prázdným, ale topícím se v bezbřehém pochlebování,“ připomíná Byčkov.

Foto: Petra Hajská (archiv ČF)

Zdroj: tisková zpráva

Podcast