Státní opera uvede Šostakovičovo ponuré operní drama Lady Macbeth Mcenského újezdu

Opera s kriminální i erotickou zápletkou na motivy novely Nikolaje Leskova bude mít ve Státní opeře premiéry 24. a 26. listopadu 2023.

Ruský skladatel Dmitrij Šostakovič napsal operu Lady Macbeth Mcenského újezdu, poprvé uvedenou roku 1934, spolu s libretistou Alexandrem Preisem podle stejnojmenné novely Nikolaje Leskova a označil ji jako "tragicko-satirickou". Do dějin vstoupila mimo jiné jako opera, která se nelíbila Stalinovi. Po návštěvě představení v roce 1936 diktátor operu označil za "zmatek, ne hudbu". Následně bylo představení ztrháno sovětskou kritkou a zakázáno. Událost měla dlouhodobý dopad na Šostakovičovu skladatelskou kariéru.

Hlavní postava Katěrina Izmajlova je vražedkyně, již stíhají výčitky svědomí; zároveň však dílo vypráví s hořce groteskní příchutí o morálním úpadku celé společnosti na příkladu dění na jedné ruské vesnici. Tupé a bezohledné prostředí, které nutí své obyvatele k životu bez naděje a lásky, se totiž stane také příčinou protagonistčina pádu.

1700569692-lady-macbeth-mcenskeho-ujezdu-img_0773-foto-zdenek-sokol.webp
  • Josef Moravec, Alžběta Poláčková a František Zahradníček (©Zdeněk Sokol)

Režisér Martin Čičvák posunul děj opery do blíže neurčeného pracovního komplexu, kde jsou všichni zúčastnění pod bedlivým dozorem kamer. Hlavní ženská postava, kterou ztvárňuje Alžběta Poláčková, je frustrovaná svým postavením a neukojeností svých citů. Soužití se slabošským manželem Zinovijem (Josef Moravec) ji nudí. Nezalekne se ani svého hrubiánského tchána Borise (František Zahradníček). Hnána mimo jiné i svou nevybouřenou sexualitou se stává vražedkyní, ale nakonec je milencem Sergejem, kterého ztvárňuje Denys Pivnickij, sama ponížena.

1700569714-lady-macbeth-mcenskeho-ujezdu-img_2604-foto-zdenek-sokol.webp
  • Denys Pivnickij a Alžběta Poláčková (©Zdeněk Sokol)

„Co se rozsahu týče, pěvecký part se pohybuje od hlubokých tónů až po dramatické výšky, důležitá jsou krásná pianová místa, která jsou podpořena pianem i v orchestru," poznamenává ke své roli sopranistka Alžběta Poláčková. „Orchestrace je mnohdy velmi mohutná, můj hlas se musí přes orchestr nést i v těchto vypjatých místech. Důležité je správně rozložit síly, aby bylo z čeho brát i v závěru opery. Ke konci zazní nádherná, čistá a klidná árie, která musí být beze všech operních manýr, prostě ,jen´ zazpívaná. Jen tak vynikne její síla.“

1700569761-lady-macbeth-mcenskeho-ujezdu-img_5734-foto-zdenek-sokol.webp
  • Ivo Hrachovec, Alžběta Poláčková, sbor a balet Státní opery (©Zdeněk Sokol)

K erotickému podtextu celé opery režisér Martin Čičvák uvádí: „V divadle není nic horšího než předstírat sex. Snažíme se o vkusné jemné erotické napětí, divák by měl mít pocit, že vše je opravdové, přitom by nemělo jít o nic odpuzujícího. Ovšem vše se odehrává pod dozorem kamer, což je metafora totalitní kontroly a totalitního bytí, ve kterém de facto uvězněná žena začne vraždit.“

Scénu opery, která se odehrává za vysokou zdí s kontrolní věží uprostřed, vytvořil Hans Hoffer, jenž patří k významným osobnostem divadelní scénografie v německy mluvících zemích. Pro pražskou Státní operu také v roce 2015 vytvořil scénu opery Macbeth a v roce 2022 operety Ples v hotelu Savoy.

1700569781-lady-macbeth-mcenskeho-ujezdu-img_7558-foto-zdenek-sokol.webp
  • Csaba Kotlák, Jan Hnyk, Josef Moravec, sbor a balet Státní opery (©Zdeněk Sokol)

Úvodní foto: Alžběta Poláčková (©Zdeněk Sokol)

Podcast