Stavovské divadlo nabídne vánoční hudební pohádku pro děti LouTkáček

V rámci cyklu Musica non grata bude ve Stavovském divadle uvedeno vánoční představení s hudbou Paula Hindemitha.

Dne 30. listopadu se ve Stavovském divadle uskuteční česká premiéra vánoční pohádky se zpěvem, tancem a loutkami LouTkáček skladatele Paula Hindemitha v českém přebásnění Ondřeje Hučína. Režie se ujal Radim Vizváry, umělecký šéf Laterny magiky, hudebního nastudování dirigent David Švec. LouTkáček je posledním jevištním operním projektem Opery Národního divadla a Státní opery v rámci cyklu Musica non grata, jenž je realizován za finanční podpory Velvyslanectví Spolkové republiky Německo v ČR.

23-11-20_Loutkacek_klavgen (c) Serghei Gherciu_050 (1).jpg

Příběh oživlé loutky a malé holčičky Týny, kteří se společně vydají do světa, v sobě spojuje činohru, zpěv, tanec a v nastudování Národního divadla rovněž pantomimu a loutkoherectví. „Ačkoliv zde hudba hraje zásadní roli, není LouTkáček operou v pravém slova smyslu. Dílo má šestnáct uzavřených hudebních čísel, vokálních i čistě instrumentálních, která nejsou příliš dlouhá, a v případě zpívaných částí nejde o klasické operní árie, ale spíše o písňovou formu. Hudba je prosycena vánoční tematikou a pro nás je samozřejmě extrémně zajímavé, že na úvod zaznívá česká koleda Nesem vám noviny,“ představuje hudební strukturu díla dirigent David Švec. Orchestr hraje v komorním obsazení, ovšem s bohatě obsazenou sekcí bicích nástrojů. V některých místech nezapře Hindemithova hudba, většinou "mozartovsky" průzračná, také vlivy jazzu a expresionistické tendence.

23-11-20_Loutkacek_klavgen (c) Serghei Gherciu_160.jpg

Dílo s původním názvem Tuttifäntchen na text Hedwigy Michel a Franzisky Becker zkomponoval Paul Hindemith na podzim roku 1922 a již 13. prosince 1922 mělo velmi úspěšnou světovou premiéru v Hesenském zemském divadle v Darmstadtu. Hindemith jej koncipoval pro dětského diváka, čemuž odpovídá i režijní pojetí Radima Vizváryho: „Záměrně se snažím vnést do představení situace, které osloví dětskou duši, protože v mnohých případech to může být pro děti první takto komplexní divadelní zážitek v životě. Poprvé se mohou setkat s pantomimou, s operním zpěvem, poprvé mohou vidět orchestr,“ říká režisér. Představení programově boří „čtvrtou stěnu“ a pracuje i s prostorem hlediště a orchestřiště, jež je situováno výše než obvykle. Vystupuje zde šest herců-zpěváků a šest mimů, kteří pantomimicky ztvárňují oživlé loutky v kostýmech pohádkových postav. Celý příběh se odehrává ve scéně kompletně vytvořené ze dřeva podle návrhu scénografky Evy Jiřikovské.

23-11-20_Loutkacek_klavgen (c) Serghei Gherciu_125.jpg

Český název LouTkáček dostala česká verze opery podle titulní postavy – loutky, která oživne v rukách řezbáře Hobliny. „LouTkáček vzdáleně souvisí s Pinocchiem Carla Collodiho, také je to zpočátku nevychovaný, zlý kluk. Zatímco z Pinocchia se postupně stává hodný chlapeček, náš LouTkáček má jiný osud, pro mě sympatičtější, protože je méně lidsky egocentrický,“ říká Ondřej Hučín, šéfdramaturg Opery Národního divadla a Státní opery, který vytvořil český překlad a významně se podílel na finální podobě představení. „Z LouTkáčka se stane cítící bytost, která paradoxně nechce zůstat v lidském světě,“ dodává.

23-11-20_Loutkacek_klavgen (c) Serghei Gherciu_221.jpg

LouTkáček je součástí série projektů pro děti, kterou ve své závěrečné etapě připravuje cyklus Musica non grata – projekt věnovaný skladatelům pronásledovaným ve 30. a 40. letech minulého století nacionálně-socialistickým režimem. „Jsem velice rád, že Opera Národního divadla a Státní opera vytvořily v rámci projektu Musica non grata představení určené též dětem, a to z pera jednoho z nejvýznamnějších představitelů německé hudby 20. století. Je absurdní, že tak významná osobnost jako Paul Hindemith, který se v období mezi dvěma světovými válkami těšil mimořádnému respektu i za hranicemi Německa, se kvůli osobní antipatii Adolfa Hitlera dostal na index nežádoucích skladatelů nacistického režimu,“ uvádí Per Boye Hansen.

23-11-20_Loutkacek_klavgen (c) Serghei Gherciu_191.jpg

Foto z představení ©Serghei Gherciu

Zdroj: TZ

Podcast