Taneční Phoenix jako symbol

Světová premiéra vytvořená pro Balet Národního divadla

Dnes v 19,00 uvede Balet Národního divadla premiéru představení Phoenix.

V dobách nejistoty a zmatku je fénix symbolem síly, přeměny a obrody. Pouze z popela toho, čím jsme byli, se můžeme znovuzrodit a stát se tím, čím se stát máme. Současnost Baletu ND se nese ve znamení obrody Fénixe, a to díky novým uměleckým zážitkům.

Tvůrci Douglas Lee, Alejandro Cerrudo a Cayetano Soto pracovali se souborem Baletu ND již od srpna 2020. Tanečníci se naučili cvičit v rouškách, dezinfikovat si ruce, rozdělovat se na malé uzavřené skupinky, docházet na testy, chránit sebe i druhé, sledovat své zdraví a být příkladem, že covidová doba nezničí umění, živé divadlo. V listopadu 2020 všichni tvůrci své nové choreografie dokončili.

Douglas Lee: „Můj balet se jmenuje Puppet (Loutka). Velmi rád využívám pružnosti lidského těla, abych vytvořil krásu, nicméně myšlenka loutkohry naznačuje použití vnější síly, která tanečníkem pohybuje a ohýbá jej mnohdy až do nepřirozených úhlů. To vše na sále zkoumám. Symbolické postavy jako loutka probouzejí v lidech tvořivost a fantazii. Je to stejná energie, která diváky táhne do divadla na balet.“

Alejandro Cerrudo: „Když přijdu na baletní sál, už nepřemýšlím o slunci, smrti ani znovuzrození. Jen poslouchám hudbu a pozoruji tanečníky a postupně spolu vytváříme něco nového. Napadá mě k tomu citát od Chrise McCandlesse: Životní radost se rodí z nových zážitků, neexistuje větší potěšení než mít před sebou horizont, který se neustále mění a na němž každý den vychází nové, jiné slunce.“ 

Cayetano Soto: „Když pomyslím na mýtus fénixe a svou choreografii, jsou velmi propojené. Jde o znovuzrození. Fénix neustále klesá do prachu a zase se zvedá – pořád znovu a znovu. Ani jako lidské bytosti se opětovně nerodíme jenom jednou, ale neustále. Dnes nejsem tím, kým jsem byl včera nebo před deseti či třiceti lety. Podstata nás všech je vlastně stejná, jen v průběhu času každý z nás tříbí svou osobnost, své touhy, buduje svou cestu.“

Foto: Serghei Gherciu / Balet Národního divadla v Praze

Podcast