UNPLUGGED v Galerii Rudolfinum

Galerii Rudolfinum zve k environmentálnímu uvažování.

Podobně jako hudební interpreti hrající unplugged, tedy výlučně na akustické hudební nástroje místo elektrických, připravila desítka umělců z Rakouska, Belgie, České republiky a Slovenska své site-specific projekty pro Galerii Rudolfinum za minimálního užití energií na jejich výrobu i transport a s důrazem na ruční práci. 

Galerie je k tomu vyzvala v rámci „environmentálního uvažování“ jako tématu výstavy UNPLUGGED. Umělcům poskytla na tři měsíce část galerijních prostor a některá díla tak mohla vznikat přímo na místě. Jiná – v duchu výstavy - do galerie přijela z uměleckých ateliérů například na koňském povozu či speciálním ručním vozíku, soubor děl z belgických Antverp přivezl na kole cyklista. Výstava využívá k osvětlení pouze denní světlo, proto se také její vernisáž koná 12. srpna od 16 hodin do setmění ve dvoraně Rudolfina a v prostoru před galerií. Výstavu UNPLUGGED můžete v Galerii Rudolfinum navštívit od 13. srpna do 29. listopadu 2020; vstup na ni je volný díky Nadačnímu fondu Avast.  

„Výraz environmentální uvažování není vědní disciplínou jako je například ekologie, ale spíše jde o soubor otázek, na něž nelze jednoznačně odpovědět, ale které je podstatné si připomínat při každodenním počínání. Jde o postoj, při kterém jsou kladeny otázky po vztahu a rovnováze mezi přírodními a umělými (kulturními) entitami. Lze ho naplno vnímat jako celostní myšlení, zjitřenou citlivost ke světu, který nás obklopuje, jehož jsme součástí, jež vytváříme,“ vysvětluje téma výstavy její kurátor David Korecký a zdůrazňuje: „Právě proto bylo environmentální uvažování zvoleno za téma výstavy, spíše než například klimatická krize či krize identity obyvatel západního světa, byť jsou si tato témata velmi blízká a úzce propojená.“ 

Výstavou UNPLUGGED hodlá Galerie Rudolfinum poukázat na kvality, které přehlížíme díky snadnosti používání strojové a automatizované výroby. Součástí je akcent na denní osvětlení a fyzický prožitek při setkání s uměním a také motiv vystoupení z komfortní zóny, redukce prostředků vynakládaných na produkci umělých materiálů a jejich přepravu, to vše při zachování profesionality institucionální reprezentace. Každý z oslovených umělců reagoval na výzvu jinak, na výstavě se tak setkáváme se s rozličnými díly a přístupy.

 


Podcast