V Olomouci uvedou baletní inscenaci Ivan Hrozný

Příběh zosobňující bolest i lásku má premiéru 4. listopadu

Baletní soubor Moravského divadla uvede historické drama z 16. století Ivan Hrozný. Bohatý dramatický děj, milostné zápletky, politické intriky z doby vlády Ivana Hrozného a mocná hudba Sergeje Prokofjeva inspirovaly režiséra a choreografa Libora Vaculíka, aby je zpracoval do podoby baletního dramatu už potřetí, a to se souborem baletu Moravského divadla. Ke spolupráci si přizval známého klavíristu a skladatele Petra Maláska, scénografa Petra Hlouška a výtvarníka kostýmů Romana Šolce. Cara Ivana Hrozného ztvární Aurélien Jeandot a jeho ženu Anastázii Sawa Shiratsuki. Premiéra se uskuteční v pátek 4. listopadu v 19:00 hodin, II. premiéra v sobotu 5. listopadu ve stejný čas.

Baletní drama popisuje život Ivana Hrozného od jeho mládí, kdy si vybral za ženu Anastázii, udělal z ní carevnu a měl s ní několik potomků. Vypráví také a bojích, které Ivan svádí ve snaze udržet celistvost země, a o sklonku života, kdy dosadí na trůn svého syna Fjodora. V roli Ivana Hrozného vystoupí Aurélien Jeandot, kterého bude alternovat Alexey Ruigomez. Jeho ženu Anastázii ztvární Sawa Shiratsuki v alternaci s Maëvou Cotton. V dalších rolích bojara Kurbského a Jefrosiny Starické se představí Sergio Méndez Romero a Emily-Joy Smith.

První setkání Libora Vaculíka s Ivanem Hrozným – a jeho česká premiéra – se odehrálo v roce 2002 v Janáčkově divadle v Brně. Vaculík tehdy vycházel hudebně z moskevské partitury, libreto však vypracoval nové. K Ivanu Hroznému se pak vrátil na scéně Slovenského národního divadla v Bratislavě v roce 2008.

„Říká se do třetice všeho dobrého. Olomoucké představení je hodně jiné. Je použitá jiná hudba, protože jsme řešili problémy s autorskými právy, a tím pádem jsme museli vymyslet do značné míry i novou choreografii,“ vysvětlil Libor Vaculík, který se kromě režie a choreografie postaral o světelnou koncepci a výběr hudby. Ke spolupráci si na post hudebního režiséra přizval Petra Maláska, jenž vymyslel propojení skladeb, aby hudba neztrácela dynamiku a logickou návaznost. Libor Vaculík se nezaměřuje na vykreslení historické epochy, ale spíš na samotnou osobnost cara a jeho život. Přiznává, že spíš, než choreografie je pro něho důležité vyjádření emocí.

Umělecký šéf baletního souboru Jan Fousek k premiéře Ivana Hrozného dodává: „Když jsem nastupoval do vedení souboru, sliboval jsem velké dramatické dějové balety. Nápad uvést tento titul vznikl ještě před vypuknutím války na Ukrajině, přesto mě ani tato skutečnost od jeho uvedení neodradila. Nevidím spojitost mezi ruskou kulturní historií a současnými politickými problémy. Právě naopak téma mocenství a krutosti se bohužel zdá v současné době stále aktuální.

Z hlediska herectví je zásadní vykreslení panovníkovy brutální povahy, kterou ovlivnily kruté podmínky, v nichž vyrůstal, a postupující vážná nemoc, jež nejspíš významně formovala jeho osobnost. V tomto ztvárnění příběhu o Ivanu Hrozném je zásadní také postava Anastázie. Věrnosti vykreslení dramatické atmosféry napomáhá rovněž výtvarná složka inscenace.

Dobové kostýmy navrhl vyhledávaný výtvarník Roman Šolc, který s Vaculíkem pravidelně spolupracuje. O scénu se postaral Petr Hloušek. „Jednotícím elementem je vysoký jakoby severský tympanon evokující lomený oblouk. Hlavním elementem je masivní dvoukřídlá brána, která umí zavřít celou scénu, dále dvoudílné schodiště s naddimenzovanými stupni a v zadním plánu terasa s trůnem s náznaky pravoslavných ikon,“ popsal východiska scénografie Hloušek.

Foto: Serghei Gherciu (Aurélien Jeandot jako Ivan Hrozný)

Podcast