V Olomouci zahrají špičkoví čeští i zahraniční divadelníci

Jeden z největších tuzemských festivalů Divadelní Flora nabídne od 11. do 22. května přes šedesát akcí. Návštěvníky zve během dvanácti dnů na desítku olomouckých scén, které opanují činoherní, taneční i operní inscenace, performance, divadelní instalace, koncerty, besedy, workshopy i dětský program.

Nesoutěžní přehlídku středoevropského divadla a aktuálních uměleckých trendů zastřešuje ročníkové motto Jinakost. V Olomouci se potkají výrazné osobnosti středoevropské divadelní scény, které přijedou nejen z celé České republiky, ale i z Německa, Švýcarska, Rakouska, Maďarska nebo Slovenska. Včetně doprovodných aktivit mohou diváci 26DF navštívit šedesátku akcí, podrobné informace najdou v kompletním festivalovém programu festivalu.

Žánrově mimořádně pestrý mix titulů osloví diváky napříč věkovým spektrem a olomoucké veřejnosti zprostředkuje spoustu výjimečných zážitků a setkání. Divadelní Floru zahájil ve čtvrtek 11. května historicky první festivalové hostování pražského Divadla X10 s adaptací románu ukrajinského spisovatele Jurije Andruchovyče Moskoviáda, kterou režíroval nejrespektovanější český činoherní režisér poslední dekády – Dušan D. Pařízek.

„Témata úzce provázaná s ukrajinskými moderními dějinami budou rezonovat i v posledním představení letošní Flory – v pondělí 22. května. Opět půjde o čerstvou divadelní adaptaci, tentokrát mimořádně úspěšného a oceňovaného románu Sashi Marianny Salzmann Na člověku musí být vše krásné, s níž v Olomouci poprvé vystoupí renomovaný hamburský Thalia Theater,“ doplňuje mluvčí festivalu Daniela Hekelová.

Největší festivalová scéna přivítá také soubor Divadla Husa na provázku s Vykouřením Jiřího Havelky. Samotné Moravské divadlo uvede na Floře činoherní Přelet nad kukaččím hnízdem a během DF premiérově odehraje operní inscenaci Mozartova Tita, na jejímž vzniku se – společně s uměleckou šéfkou olomouckého operního souboru Veronikou Loulovou – Havelka rovněž podílí.

Do Moravského divadla zvou pořadatelé Flory během blížícího se prvního festivalového víkendu ještě na dva speciální tituly. V sobotu 13. května bude MDO hostit skvělou tanečnici, performerku, spisovatelku, choreografku a režisérku Miřenku Čechovou, která v Olomouci představí jevištní ztvárnění autobiografické prózy Baletky, v níž se – formou černého humoru – vyrovnává se svým studiem na taneční konzervatoři i peripetiemi dospívání v divokých devadesátých letech. O den později, v neděli 14. května, se na festival po delší odmlce vrací jeden z nejlepších českých souborů – pražské Divadlo v Dlouhé. Výmluvně nazvaná inscenace Už není třeba dělat vůbec nic je formálně originální jevištní básní, v níž se spolu potkávají třeba Franz Kafka s Albertem Camusem či svatým Janem od Kříže.

Zahraničními hvězdami, oceněnými prestižními festivaly a jinými profesními platformami, se doslova hemží taneční a performativní linie 26DF, která tentokrát dává velký prostor především ženám. Kromě reprezentantek tuzemských divadelních trendů se budou Olomoučané moci seznámit s choreografiemi a performancemi Adrienn Hód, Boglárky Börcsök, Doris Uhlich a Teresy Vittucci či specifickou tvorbou režisérek Susanne Kennedy nebo Simone Dede Ayivi.

Foto: Martin Špelda (Divadlo v Dlouhé: Už není třeba dělat vůbec nic)

Podcast