Všechno na světě je jen fraška

Ve středu 5. dubna uvede Národní divadlo v Brně na scéně Janáčkovy opery novou premiéru. Falstaffa od Giuseppe Verdiho.
Na brněnské operní jeviště se po delší pauze vrací Ondřej Havelka, který se ujal režie tohoto komediálního kusu. „Falstaff je pro inscenátory velice náročná opera,“ říká Havelka. „Je to přehuštěný hudební prostor. Hudba je napsaná brilantně, instrumentace je mistrovská, ale je to těžké pojmout, protože například přes sebe jedou tři plány nebo čtyři aktéři zpívají současně každý jiný text. Je tedy komplikované vše postavit srozumitelně a tak, aby to diváci vnímali jako komedii,“ vysvětluje režisér.
„Můj přístup k operním režiím je vycházet z autorů, pochopit je, proč to napsali tak, jak to napsali, protože to má vždy určitý dobový kontext a souvislosti. U těchto historických oper málokdy vstupuju s moderním konceptem – hudba se mi jednoduše spojuje s danou dobou. Naše inscenace bude taková reminiscence na pozdní renesanci, ale trošku posunutá do klauniády, do amerických grotesek,“ dodává režisér Ondřej Havelka.

Od Verdiho komickou operu málokdo čekal. Ta první, kterou napsal na začátku své kariéry, měla jepičí život. Trvalo téměř padesát let a dalších pětadvacet oper, než se k humoru v opeře vrátil. Zásluhu na tom nese libretista Arrigo Boito, který po úspěšné spolupráci na Otellovi navrhl skladateli další shakespearovské téma – Veselé paničky windsorské.
A tak vzniklo mistrovské dílo inspirované slavnou Shakespearovou postavou – rytířem Falstaffem, který žije v hostinci U podvazku. Má rád dobré jídlo i pití, ale především ho zajímají místní windsorské dámy Alice Fordová a Meg Pageová. Že jsou vdané, vůbec nevadí. Meg s Alicí ovšem o jeho přízeň nestojí, a tak roztouženého obstarožního milovníka s pomocí Mrs. Quicklyové zapletou do svých sítí a dají mu pořádně za vyučenou. Falstaff ale hořkosladkou komedii uzavírá moudrými slovy: Všechno na světě je jen fraška.

V roli Falstaffa se představí španělský barytonista Luise Cansin, který se už se v Brně uvedl v opeře Nabucco nebo Sicilské nešpory. Protihráčem mu bude italský barytonista Damiano Salerno v roli Forda. Dámské role obsadily Pavla Vykopalová (Alice), Václava Krejčí Housková spolu s Markétou Cukrovou (Meg Pageová) a Jana Hrochová (MRS. Quickly).

Nechybí ani mladý zamilovaný pár, který si na konci šťastně padne do náručí - Andrea Široká nebo Doubravka Součková (Nanetta) a Ondřej Koplík nebo Daniel Matoušek (Fenton). Hudební nastudování je dílem Ondreje Olose, který má za sebou například inscenaci Nabucca.
„Od chvíle, kdy jsem před čtrnácti lety poprvé zpíval Falstaffa, jsem věděl, že tato postava a já půjdeme dlouho ruku v ruce,“ říká Luis Cansino. „Je to dokonalá role díky své náročnosti. Falstaff není komická postava. Jeho komičnost je dána situacemi, které sám vyvolává, mnohdy nevědomky. Cítí hořkost z toho, čím byl a čím už není, zlobí se a trpí nástrahami, které jsou mu v průběhu děje činěny, uvědomuje si, jaký je jeho život doopravdy. Je to fascinující člověk, který přes zdánlivou směšnost dokázal znovu objevit sám sebe a překonat nepřízeň osudu,“ uvádí k roli představitel Falstaffa.
Scénu k Falstaffovi vytvořil Martin Černý, kostýmy Jana Zbořilová, světelný design Přemysl Janda, na pohybu spolupracovali Pavol Seriš a Jana Hanušová.
Foto: Marek Olbrzymek