Za kulturou do Grébovky
Grottu v Grébovce opět oživí divadlo pod širým nebem.
Druhý ročník Letního divadla v Grébovce 2021 oživí novorenesanční prostor Grotty v Grébovce, v Havlíčkových sadech. Od 6.8.2021 nabídne divákům 8 večerních představení Divadla MA (DMA) každé srpnové úterý a pátek vždy od 20 hodin.
"Hlavní myšlenkou vzniku Letní scény bylo přinést divadlo do unikátního venkovního prostoru a vynahradit lidem mnoho měsíců strávených zcela bez divadla," říká autorka projektu Marianna Arzumanová, režisérka a herečka, která založila DMA na podzim roku 2013. Letos jsou na programu 3 hry: Zabít draka, Traktát o lásce a premiéry se dočká první komedie tohoto souboru, Polyfonie.Čechov.cz.
Soubor začínal v Divadle D21 s představením Buenos Aires, vystupte! Hostoval také v Na Prádle, na malé scéně Divadla na Vinohradech či v Divadle v Celetné. V září 2020 otevřelo DMA vlastní stejnojmennou domovskou divadelní scénu v Žitné ulici 41.
V ansámblu působí např. Eliška Nezvalová, Jiří Krejčí, Igor Šebo, Ondřej Král, Pavlína Kročová, Matouš Zah, Jiří Valeš, Denisa Licková, Janusz Hummel, Štefan Radačovský, či Tereza Slánská.
Zpracování her DMA se opírá o metodu ruského herce, režiséra a divadelního pedagoga Stanislavského, kterou Marianna Arzumanová vystudovala na prestižní Ruské akademie divadelního umění (dříve GITIS) a moderním způsobem ji využívá i ve své akademii a pravidelných hereckých workshopech.
Před založením divadla působila Marianna Arzumanová 10 let jako redaktorka Rádia Svobodná Evropa v Moskvě a poté v Praze, má arménské, židovské a německé kořeny, pochází z rodiny vyhlášených klavírních pedagogů. V Praze žije od roku 2001 a je českou občankou. Je autorkou několika her (Traktát o lásce, Buenos Aires, vystupte!, 13 ženských tváří aj.), v její režii vzniklo zhruba 10 inscenací, a je i vyhledávanou hereckou pedagožkou.
Patronát nad divadelní přehlídkou převzal světově uznávaný klavírní virtuóz Jevgenij Kissin.
Program festivalu Letní divadlo v Grébovce 2021:
Představení Zabít draka je nadčasovou filosofickou pohádkou Jevgenije Švarce o totalitě ve všech formách a obdobích dějin a v režijním zpracování Marianny Arzumanové klade důraz na současné prostředí a aktuální dění v Česku.
Odkud nás drak sleduje tentokrát a v jaké podobě asi vstupuje do našich duší v moderní době? A cítíte ho vy sami jako nebezpečí nebo pevně víte, že se mu dokážete postavit? Zabít draka vyžaduje nadměrné úsilí, nicméně zbavit společnost vnitřních pout a zabít draka v každém z nás, je úkol mnohem složitější.
Je až k smíchu, absurdní, jak se lidé navzájem neposlouchají. Od první chemické reakce mezi partnery, přes první nevěru, a dokonce ani po smrti si nerozumí. - To je sdělení hry Polyfonie.Čechov.cz. Čechov je nemilosrdný a takové lidské polyfonii se směje. Je nepřekonatelným psychologem a nadčasovým autorem. Ve scénáři jsou použity méně známé jednoaktovky a povídky A. P. Čechova.
Traktát o lásce. Pojednání o citu, který nás doprovází v každé vteřině našeho života, žene nás přes všechny překážky a leckdy nás přiměje dělat psí kusy. Z pohledu nezávislého pozorovatele to může být někdy velmi zábavné. Nemusí se ani jednat o vysněný cit mezi partnery, pokaždé ji prožíváme v jiné podobě. Jednou je to láska mateřská, podruhé láska k tvorbě, k umění, láska plná vášně… A někdy je také láska dočista slepá.
Inscenace nahlíží na lásku přes významné slavné scény labyrintu světové dramaturgie – od Aristofana až po Čechova. Kdo řídí naše jednání a s jakými úmysly tolik milujeme?
Foto: Dimitri Goreloff