Za novou operou do Ostravy!

Přehlídka současné opery NODO 2022 zahájila předprodej

Bienále NODO / Dny nové opery Ostrava – jedinečná kontinuální přehlídka nové opery v České republice – nabídne letos operní díla a vokální performance osmi skladatelů: Luigiho Nona, Salvatora Sciarrina, Petra Kotíka, Matouše Hejla, Miroslava Tótha, Judith Berkson, Jamese Laytona a Lucie Páchové. Festival bude probíhat v šesti dnech denně od 25. do 30. června a už nyní je možné na něj zakoupit vstupenky. Předprodej byl zahájen 4. dubna 2022.

V rámci NODO/ Dnů nové opery vystoupí sóloví pěvci a dirigenti z Evropy a USA, inscenační týmy z Polska, Německa, Slovenska i od nás; sbor Canticum Ostrava Jurije Galatenka a orchestry Ostravská banda a ONO / Ostrava New Orchestra. Diváci je budou moci slyšet v obou operních domech Národního divadla moravskoslezského, na krytém náměstí Trojhalí Karolina a také na lyžařské sjezdovce v Palkovicích!

Deset let od svého založení demonstruje festival NODO sílu uměleckého projevu soudobé opery. V sobotu 25. 6. bude přehlídka zahájena operou Salvatore Sciarrina (1947) Superflumina (2010) v nastudování polského týmu režisérky Piy Partum a dirigentky Lilianny Krych. V hlavní roli ženy bez domova „sciarrinovská“ múza Anna Radziejewska. Autorem libreta je Salvatore Sciarrino. Česká premiéra.

Neděle 26. 6. nabídne dílo na objednávku festivalu. Je jím operní debut skladatele Matouše Hejla (1989) - celovečerní scénické dílo Přízraky (2021/22) inspirované Ibsenovou stejnojmennou hrou. Po sedmi dalších hrách norského dramatika se Jan Nebeský vrací k Přízrakům, aby je radikálně posunul v žánru. Autorkou libreta je Lucie Trmíková.

V pondělí 27. 6. mohou diváci zažít jedinečný počin Petra Kotíka (1942) – jeho ikonické, monumentální dílo Many Many Women (1975–78). Hudební kompozice, která trvá bez přerušení téměř šest hodin, okouzlila amerického kritika a publicistu Richarda Kostelanetze. Prohlásil: „Kotíkova skladba Many Many Women je – stejně jako stejnojmenný text od Gertrudy Stein – mistrovské dílo, které jsem od té doby mnohokrát ocenil.“ O scénickou realizaci se postarali Jiří Nekvasil a David Bazika.

Úterý 28. 6. představí publiku tři komorní opery / tři světové premiéry v jednom večeru na objednávku festivalu NODO: Partial Memories newyorské skladatelky Judith Berkson (1977), Saudade londýnského skladatele Jamese Laytona (1996) a Approximate brněnské umělkyně Lucie Páchové (1988). Představení režírují Marek David a Viktorie Vášová.

Na Palkovické lyžařské sjezdovce nedaleko Ostravy bude ve středu 29. 6. k vidění světová premiéra experimentální opery Nulanus (2020–2021) Miroslava Tótha. Režíruje Pasi Mäkelä. (Sportovní obuv podmínkou.)

Čtvrtek 30. 6. nabídne na závěr bienále NODO 2022 originální prostorový projekt a zároveň „entrée“ k hudebnědivadelnímu opusu Luigiho Nona Prometeo s názvem Cesta k Prometeovi, tragedia dell’ascolto. V Prometeovi se jedná o vrchol Nonovy umělecké tvorby, ptá se zde po smyslu a cíli umění. Letošní Cesta k Prometeovi bude realizovaná v kooperaci s experimentálním studiem SWR z Freiburgu a jeho šéfem, dirigentem a skladatelem Detlefem Heusingerem, který je jedním z posledních žijících žáků Luigiho Nona. Scénická realizace Jiří Nekvasil a David Bazika. Letošní produkce je důležitým krokem ke kompletnímu, technicky vysoce náročnému provedení opery Prometeo na NODO 2024, v roce stého výročí Nonova narození.

Foto: Profimedia

Podcast