Zneužití moci na jevišti brněnské Reduty

Téma, které dnes otřásá vysokými školami, se v repertoáru Národního divadla Brno dočkalo svého prvního jevištního zpracování. V divadle Reduta bude mít v pátek 17. 2. světovou premiéru nová hra Marka Šindelky Feminista.

Příběh vysoké školy, která promeškala svou šanci na změnu, napsal jako svůj dramatický debut Marek Šindelka, dvojnásobný držitel ceny Magnesia Litera a Českého lva za nejlepší scénář (Okupace 2022).

Děj hry uvádí diváka do situace, kdy se vysokoškolský pedagog Vladimír opije na školním večírku a nevhodně žertuje na účet studentek. Dá tak impulz ke vzniku studentského hnutí, které chce otevřít téma diskriminace a zneužívání moci pedagogy. Zpočátku smířlivý postoj vedení školy se záhy mění, postoje studentů jsou nekompromisní a na povrch vyplouvají události dávno ututlané.

Inscenace Feminista vzniká v době, kdy téma zneužívání moci na školách opět silně rezonuje. Kauzy nabízení kreditů výměnou za sex na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy či obtěžování ze strany pedagogů na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity opět plní mediální prostor a spouští diskuzi o tomto problému. Ten silně vstoupil do společenského povědomí již v roce 2021, kdy se na pražské DAMU vytvořila iniciativa Ne!musíš to vydržet.

„S Markem Šindelkou jsme na hře pracovali skoro tři roky – tehdy ještě téma protestů a procesů na vysokých školách nebylo tak třaskavé jako dnes. Ale od začátku jsme věděli, že jde o zásadní téma, které bude čím dál důležitější pro českou společnost,“ přibližuje vznik hry její dramaturg Jaroslav Jurečka.

„Problém zneužívání moci a ani debata o něm není černobílá a neexistují jen zlí a jen dobří lidé, ale existují situace, v nichž se každý z nás může špatně rozhodnout. V inscenaci nehledám viníky, chci divákům ukázat obraz toho, jak vznikají situace, ve kterých se dopouštíme násilí na druhých (slabších a na nás závislých) lidech. A že máme každý možnost se v takové situaci rozhodnout, kam chceme patřit,“ vysvětluje režisérka Aminata Keita pozici tvůrců. Keita je na scénách Národního divadla Brno etablovanou režisérkou a například božská komedie Amfitryon, kterou režírovala minulou sezónu, patří mezi nejnavštěvovanější inscenace Činohry.

Scénu a kostýmy navrhl Ján Tereba. Ten spolu s autorkou videoprojekcí Rebekou Kopkáš Uličnou vytvořil autentické prostředí Katedry dokumentární tvorby. Prostředí umělecké vysoké školy je vybráno záměrně, neboť vztahy mezi studenty a pedagogy na tak malé katedře jsou osobnější a zneužití mocenského postavení pedagogy nemusí být tak do očí bijící.

Ostatně i sám autor Marek Šindelka (*1984) studoval FAMU. Tento český spisovatel a scenárista obdržel v roce 2006 Cenu Jiřího Ortena už za svou prvotinu – sbírku Strychnin a jiné básně. Je autorem románu Chyba, který později vyšel také v komiksové podobě. Velký čtenářský ohlas zaznamenal soubor povídek Mapa Anny. Marek Šindelka je dvojnásobným držitelem ceny Magnesia Litera za prózu. Jeho knihy byly přeloženy do patnácti jazyků. Za scénář k filmu Okupace spolu s Vojtěchem Maškem obdržel Cenu české filmové kritiky a Českého lva za scénář 2021.

Režisérka Aminata Keita (*1993) se narodila v Havířově, ale její kořeny bychom hledali v Guinejské republice. Vystudovala divadelní a filmovou vědu na Univerzitě Palackého v Olomouci a činoherní režii na DAMU. Věnuje se inscenacím klasických textů (Bratři Karamazovi, Divadlo DISK 2020), adaptaci filmových předloh (Léto s Monikou, Divadlo Kolowrat, 2018; Kočár do Vídně, NdB 2021) i autorským projektům (Poslední zrnko písku, Divadelní léto pod plzeňským nebem, 2020) nebo současné dramatice (Jednou na hole, jednou na nože, Divadlo Josefa Kajetána Tyla, 2022).

Foto: Bára Bachanová (Tereza Groszmannová - Jakub Svojanovský)

Podcast