Co mají společného Smetana a Kabeláč? Novým albem odpovídá Jan Bartoš

Pianista se na nové nahrávce pro Supraphon vrátil ke klavírnímu cyklu Sny Bedřicha Smetany a postavil vedle něj Osm preludií pro klavír a Cizokrajné motivy skladatele 20. století Miloslava Kabeláče.

Po kritikou nadšeně přijatých nahrávkách Janáčka a Vítězslava Nováka představuje nyní český klavírista Jan Bartoš hudbu Miloslava Kabeláče a Bedřicha Smetany na živých nahrávkách, které vznikaly v Dvořákově síni pražského Rudolfina.

Klavírní tvorba obou autorů zůstává poněkud ve stínu jejich vrcholných symfonických děl. Smetana svůj cyklus Sny (1875) komponoval v době, kdy dokončoval Šárku a Z českých luhů a hájů z cyklu Má vlast. Oba Kabeláčovy klavírní cykly na novém albu Jana Bartoše - tedy Osm preludií pro klavír a Cizokrajné motivy - zase vznikaly v těsném sousedství Mysteria času.

Smetanův cyklus Sny už Bartoš jednou nahrál, a to na album Smetana / Talich / Schumann, které vyšlo roku 2016.

"Kabeláčovo silně humanisticky zaměřené dílo vědomě navazuje na skladatelský odkaz Bedřicha Smetany. Vždy jsem mezi těmito dvěma autory vnímal silnou vnitřní příbuznost," říká interpretační protagonista nahrávky Jan Bartoš. "Některé blízké rysy vyvstanou okamžitě: doporučuji si poslechnout Smetanovo Před hradem a poté Kabeláčovo Preludio corale. (...) Byli nejen uznávanými skladateli, ale i respektovanými dirigenty a klavíristy," dodává Bartoš a poukazuje také na fakt, že Kabeláč byl žákem žáka Smetanova učitele Josefa Proksche.

Foto: Jan Bartoš (©Antonín Kratochvíl)

Podcast