Ivo Kahánek a jeho Dvořák

Novinka týdne s Dvořákem a Kahánkem

Dvořákovo dílo pro sólový klavír představuje neprobádanou krajinu i pro mnohé klavíristy a muzikology. Nedočkáme se v něm rozmachu a jemně nuancované emocionality Chopinovy ani virtuózní okázalosti Lisztovy. Jako v celém svém díle se i tady Antonín Dvořák okázalosti vyhýbal. Pohybuje se ve světě jemné osobní lyriky, hýří nápady a i drobné skladby tvaruje s citem geniálního skladatele. To už stojí za novou kompletní nahrávku. Mimořádné výzvy se chopil z iniciativy Supraphonu a Akademie klasické hudby Ivo Kahánek, jehož nahrávka Dvořákova Klavírního koncertu s Bamberskými symfoniky a s Jakubem Hrůšou v roce 2019 slavila úspěch mj. na BBC Music Magazine Awards. Na novém albu najde posluchač větší cykly, příležitostné skladby, ale i několik kuriozit, jež byly nyní natočeny poprvé. Nahrávka klavírního díla skýtá další vzácný vhled do bohatého vnitřního světa Dvořákovy skladatelské duše.

Ivo Kahánek ke vzniku nové nahrávky uvedl: „Příprava probíhala v podstatě od podzimu roku 2020, protože jsem hrál dvořákovský recitál na mezinárodním festivalu Dvořákova Praha a také jsem byl garantem Dvořákova klavírního maratonu tamtéž. Nicméně většinu repertoáru jsem nacvičil až během jara 2021 přímo pro účely nahrávání. Nejtěžší byl časový pres, protože vzhledem k termínovým možnostem sálu a týmu bylo nutné nahrát pět hodin hudby během pouhých tří měsíců. Nejhezčí naopak bylo objevování některých takřka neznámých hudebních drahokamů v nepřeberné šíři Dvořákova klavírního díla či možnost nového pohledu na ty známější kusy.“

Foto: Supraphon / Petr Kurečka

Podcast