Poetické nálady Antonína Dvořáka nahrál klavírista Leif Ove Andsnes

Norský interpret na své nové album natočil nejrozměrnější a nejpropracovanější klavírní cyklus Antonína Dvořáka.

Novinka týdne je ještě jednou klavírní. Pestrý třináctidílný klavírní cyklus Antonína Dvořáka nazvaný Poetické nálady, autorovo největší dílo tohoto druhu, nahrál norský pianista Leif Ove Andsnes na své nové album pojmenované anglickým překladem Poetic Tone Pictures. Vyšlo u vydavatelství Sony Classical letos 28. října - v den českého národního svátku. Že je tento cyklus (který byl napsán během pouhých dvou měsíců) skutečně plodem své romantické doby, o tom svědčí už evokativní názvy jednotlivých částí, jako například: "Noční cestou", "Na starém hradě", "Selská balada", "Rej skřítků", "U mohyly" a podobně.

"Pandemie mi poskytla příležitost nastudovat nepochopitelně opomíjené Dvořákovy Poetické nálady op. 85. Skladatel je zamýšlel jako cyklus, nikoliv jako pouhou sbírku skladeb, a mně se na nich líbí záměrné míšení vysokého s nízkým. Poetické příběhy, jako jsou Noční cesta nebo Na starém hradě, koexistují s prostotou částí nazvaných Žertem a Na táčkách. Je zde intimita ve Vzpomínání, drama v části U mohyly, bouřlivá virtuozita v Bakchanáliích, a Serenáda, která je nejdojemnější milostnou písní. Studium těchto děl pro mě bylo objevem, je to životu přitakávající hudba plná mimořádné invence a fantazie," říká sám interpret o nové nahrávce. Andsnes si za jeden ze svých cílů klade seznámit s tímto dílem také posluchače mimo Českou republiku. V sobotu 5. listopadu zahrál tento padesátiminutový cyklus také tady v Praze na svém recitálu v rámci Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného.

Foto: Profimedia

Podcast