Chopin a jeho Evropa: do Varšavy nejen za skvělými pianisty

17. ročník festivalu Chopin a jeho Evropa není zdaleka jen o polském romantikovi.

"Lidé jsou po pandemii lační koncertů," pochvaluje si přízeň publika letošního ročníku tiskový mluvčí festivalu Chopin a jeho Evropa Aleksander Laskowski. Přehlídka, která se v polském hlavním městě koná od 14. do 31. srpna, jim nabízí jeden až dva koncerty denně. V sále Národní filharmonie, ve Velkém divadle a nebo v královském zámku se pro tyto srpnové týdny sešli přední umělci z Evropy i Ameriky.

Chopin a jeho Evropa, pořádaný Národním institutem Fryderyka Chopina, si za sedmnáct let existence vydobyl prestižní místo na letní festivalové mapě. Slyšet tu můžete hudbu, jaká jinde nezní - paradoxně té Chopinovy zde není tolik. Pro dramaturgii je typické uvádění málo známých děl i skladatelů, především polských.

Čeští umělci jsou zde zastoupeni i letos. Festival zahajoval basista Jan Martiník (na snímku s Olgou Pasiecznik a dirigentem Fabiem Biondim) a ke dvěma koncertům je pozván soubor Collegium 1704. Ten je na festivalu hostem už poněkolikáté a také letos provede hudbu polských autorů 16. a 17. století, kterou je třeba objevit i pro domácí publikum.

mart.jpg

Milovníci klavíru si užijí

Výhodu má přehlídka v účasti vítězů, laureátů nebo finalistů prestižní Chopinovy soutěže: letos se představila například fantastická Juliana Avdějeva, která od svého vítězství v roce 2010 vede úspěšnou kariéru. Američan Eric Lu se stal jedním z nejmladších laureátů v roce 2015, ve svých sedmnácti. Britské pianistce Angele Hewitt, dnes přední specialistce na Bacha, bylo dvaadvacet, když v roce 1980 soutěžila ve Varšavě a raritní nahrávky z jejího soutěžního vystoupení teď vyšly na CD. Další laureátkou, která vystoupí, je Kate Liu, v roce 2015 bronzová medailistka, která si získala obrovskou popularitu u publika.

Klavíristé Bejnamin Grosvenor nebo Alexandre Tharaud hrají na nástroje moderní. Dobové klavíry - kopie či zrestaurované originály - na festivalu rozezní Jos van Immerseel či Alexander Melnikov. Právě dobovým nástrojům a zvukovému světu, jaký obklopoval Fryderyka Chopina, věnuje festival značnou péči.

I proto zve přední ansámbly historicky poučené interpretace, jako je Europa Galante Fabia Biondiho nebo soubor Orkiestra historyczna.

Dramaturgie se nenechá svazovat konvencemi, a tak bylo možné slyšet v jednom večeru tři instrumentální koncerty v podání tří fenomenálních sólistů: Juliany Avdějevy ve Stravinského Capricciu, houslistky Aleny Bajevy v Koncertu č. 2 Karola Szymanowského a Vadyma Kholodenka v Koncertantní symfonii téhož autora.

Doprovázela Sinfonia Varsovia, polské těleso, které se v roce 2025 může těšit na nový koncertní sál. Vznikne revitalizací pěti historických budov a půjde o multifunkční kulturní centrum.

Nejen tím je Varšava nedostižnou inspirací pro Prahu. Také je příkladné, jakou péči zde věnují svým skladatelům (zdaleka ne jen Chopinovi) a kulturnímu dědictví vůbec.

Na Chopinovo jméno narazíte na každém kroku počínaje příletem na varšavské Letiště F. Chopina. Po Chopinových stopách ve Varšavě a jeho rodišti se vydáme příští týden.

Foto NIFC Wojciech Grzędziński a Darek Golik

Podcast