Festivaly 2021: Nejistota a rozdílné strategie

Loňský ročník byl pro všechny pravidelné přehlídky zkouškou nervů. V závislosti na termínu se některým povedlo uskutečnit skoro v nezměněné podobě, zatímco jiné byly zrušeny. Na jaké scénáře se připravují pro rok letošní?

Několik pořadatelů našich významných hudebních přehlídek zrekapitulovalo pro Classic Praha své zkušenosti z minulého roku a popisují, s jakou strategií se chystají na ročník 2021.

Pražské jaro bude, nebo nic

"K letošnímu ročníku jsme se postavili optimisticky a čelem," říká mluvčí Pražského jara Pavel Trojan. Festival, který má začít jako vždy 12. května, zahájí Rundfunk-Sinfonieorchester Berlín za řízení Vladimira Jurowského. Program 76. ročníku láká například na Londýnské symfoniky se Simonem Rattlem nebo Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu, který bude řídit Jakub Hrůša (o tomto tělese jsme psali zde). "Prodej vstupenek jsme zahájili o měsíc dříve než obvykle," pokračuje Trojan. Program festivalu koncipovali podle zavedených kritérií, je v něm tedy spoustu zahraničních umělců. "Nikdo z nás není věštec a nemůže vědět, co bude za pět měsíců. Předpokládáme ale, že hranice zůstanou otevřené, takže zahraniční hvězdy dorazí. Velká neznámá je počet lidí v sále. Naší jedinou nadějí je, že v době konání bude PES dvojka nebo jednička, ale věříme, že festival proběhne." O záložní variantě festival nepřemýšlí. "Všechno podřizujeme programu, jaký jsme zveřejnili. Pracujeme na programech, produkce zajišťuje hotely a transfery, vstupenky se prodávají. Náhradní program není na pořadu dne," říká mluvčí Pražského jara. Nezvažují prý ani žádnou on-line variantu.

Dodejme, že loňský ročník Pražské jaro krutě "odskákalo". Živé koncerty se konat nemohly, v alternativním programu tedy festival přinesl jedenáct koncertů, jejichž přímé přenosy mohli diváci bezplatně sledovat na webu a sociálních sítích festivalu. Vybrané koncerty zprostředkoval také Český rozhlas a Česká televize.

Smetanova Litomyšl: Raději komorně, ale naživo

Také na Smetanově Litomyšli by se rádi vyhnuli on-line přenosům, říká ředitel této přehlídky Jan Pikna. "Raději uspořádáme menší, komorní akce, ale co nejvíc živé muziky." V plánovaní je festival, který se koná v červnu a červenci, opatrný - posunul zveřejnění programu i spuštění prodeje vstupenek.

S podobnou opatrností plánuje svůj ročník 2021 Dvořákova Praha. Ředitel této přehlídky Jan Simon raději čeká, než zveřejní program, stejně, jako to udělal vloni. "Čekali jsme s ohlášením a v momentě, kdy přišla první uzávěra, jsme redefinovali program a zaměřili se na české umělce. Tak jsme mohli program dodržet."

Festival měl vloni štěstí - vešel se do mezery, kdy byla omezení jen částečná, a tak mohl avizovaný program dodržet. "Loňský ročník patřil paradoxně k těm nejúspěšnějším v historii," říká Simon. Letos ale na štěstí nespoléhá a připravuje se na to, že některé koncerty bude vysílat na on-line platformě. "Realizace on-line záznamů není technicky jednoduchá, ale je to pouhá nákladová položka. Další důležitou věcí jsou autorská práva." Všechny tyto aspekty teď festivalový tým řeší a jedná o tom s umělci.

Lekce autorského práva

Nutnost přehodnotit otázku autorských práv u on-line obsahu si uvědomil i Marek Vrabec, šéf festivalu Struny podzimu. "Příjmy ze vstupného nám obvykle pokryjí aspoň umělecké honoráře. Při zpřístupnění koncertu on-line ale žádné příjmy nejsou. Postavili jsme se k tomu jako k investici a pracujeme na tom, abychom s umělci dohodli vydání těchto audiovizuálních nahrávek. Snažíme se, aby byly unikátní a umělecky prvotřídní," říká Marek Vrabec.

Orientace v problematice autorských práv je jedna z věcí, kterou se podle Vrabce festival naučil. "Je to impuls, který nás přivedl k tomu, jeden, dva koncerty nechat zaznamenat. Najednou jsme zjistili, že u tak skvělého koncertu, jako je Daniel Hope na Vltavě, který jsme celý vymysleli, zprodukovali a zaplatili, nemáme práva k záznamu." V případě televizního či rozhlasového přenosu a záznamu totiž všechna práva a licence patří danému médiu.

Daniel Hope na Vltavě_PragueSounds.jpg

Marek Vrabec považuje za velké štěstí, že všichni sponzoři a mecenáši vloni festivalu zůstali a nehodili přehlídku přes palubu. "Díky tomu a díky velmi vydařenému koncertu Daniel Hope na Vltavě jsme měli úspěšný ročník i finančně," říká ředitel vděčně. Co se letošního programu týče, plánují Struny podzimu opatrně. "Půjdeme započatou cestou open-air koncertů, máme i vnitřní variantu, ale ani umělci sami se nechtějí zavazovat. Je to neznámá situace," říká Vrabec.

Některé menší přehlídky ale měly smůlu. Například festival Věčná naděje, který uvádí hlavně tzv. terezínské autory, se nemohl uskutečnit ani v náhradním termínu. Festival komorní hudby Kutná Hora vloni zariskoval a přeložil koncerty z červnového na srpnový termín. Díky tomu se - i když v omezené podobě pouze s českými umělci - odehrál. "Letos plánujeme vynahradit posluchačům zrušený cyklus všech Beethovenových sonát s pianistou Konstantinem Lifschitzem," říká jeho ředitelka Alena Turková.

Foto Smetanova Litomyšl a Prague Sounds

Podcast