Když hudebníci píšou

Být muzikant je povolání vyžadující komplexní osobnost. Dobří interpreti čerpají inspiraci všude kolem sebe, zejména z jiných uměleckých druhů. A tak se není čemu divit, když v sobě mnozí objeví literární talent a ambice.

Vybrali jsme pro vás nejzajímavější ukázky z blogů i publikací, jejichž autoři jsou výkonní hudebníci.

Na začátek jedna novinka: právě vyšla publikace Hrůša o Martinů - soubor glos, v nichž se českému skladateli dirigent Jakub Hrůša věnuje z různých perspektiv. Sdílí své zkušenosti z nastudování skladeb Martinů s různými orchestry z jiných koutů světa a srovnává evropské, americké a asijské orchestry, nebo přemítá o důležitosti a dnešní roli hudební kritiky. Hrůša je prezidentem International Martinů Circle a je právem považován za jednoho z největších odborníků na dílo rodáka za Poličky. 

Jakub Hrůša, foto Michael Aust.jpg

Co se týče píšících dirigentů, už jsme vás informovali o knize Johna Eliota Gardinera. Český překlad jeho díla o Johannu Sebastianu Bachovi je nejen obdivuhodný z hlediska znalosti jeho skladeb a jejich kontextu, ale také se dá číst jako esej o dějinách historicky poučené interpretace.

Pojďme teď ke zdrojům internetovým.

Jméno dalšího hudebníka nebude asi všem dobře známé. Sympatický britský hornista Ben Godscheider pochází z rodiny s českými kořeny. Finalista BBC Young Artists Competition a nositel titulu ECHO Rising Star se prosazuje jako sólista u světových orchestrů. Krom toho si v lednu tohoto roku, v "mrtvém" covidovém období, dal předsevzetí publikovat každý den úvahu o hudebních skladatelích, jednotlivých kompozicích, o nahrávkách, které má rád. Osmadvacet dílů jeho blogu je pro anglicky čtoucí přístupných na této adrese.

Ben Goldscheider píše pro publikum, které hudba zajímá, ale způsobem srozumitelným i pro laika. Zdaleka se neomezuje na hudbu pro svůj nástroj, i když právě stati o lesním rohu nebo o flétně jsou výborným vhledem pro člověka, který tento instrument nikdy nevzal do ruky.

Ben+Goldscheider+15+credit+Kaupo+Kikkas.jpg

Interpreti mají potenciál zaujmout. Klidně zůstaňme u nás: sopranistka Kateřina Kněžíková dostala úžasnou příležitost ztvárnit roli Káti Kabanové na renomovaném operním festivalu v Glyndebourne v jižní Anglii. Deset dílů jejího blogu přibližuje zkoušení, premiéru i derniéru, radost z dobrých kritik, atmosféru místa, kde si lidé ve večerní toaletě usedají na trávník s piknikovými koši... ale také život maminky dvou malých holčiček, která se najednou ocitne sama na takové "pracovní dovolené". Je to příjemné, zajímavé čtení.

Copy-of-Kat_aKabanova170521_photo©RichardHubertSmith-3026-1920x1280-1.jpg

Následující interpret je v Praze a České republice dobře známý. Už jeho debut na Dvořákově Praze v roce 2019 se setkal s mimořádným ohlasem a letos zde opět hostuje jako kurátor komorní řady. Je to Boris Giltburg a my jsme mu věnovali samostatný portrét v seriálu Pianisté současnosti. Fenomenální hráč je také talentovaným autorem. Ambicí jeho bloguje přiblížit širokému publiku to, co je na koncertech klasické hudby téměř vždy skryto. Jak se seznamuje s novým nástrojem, když přijede do nové koncertní síně? Na co myslí a jak reaguje, například když mu uprostřed náročné skladby usedne na ruku komár? Nebo když netopýři žijící v divadle projeví svůj názor na Ravelovu skladbu při koncertě tím, že zasypou klaviaturu a umělce exkrementy? Pod záminkou vtipné historky se dozvíme leccos o skladbách i životě autorů. A stejně jako u Kateřiny Kněžíkové je fascinující dozvědět se víc o každodennosti interpreta, v tomto případě světově uznávaného pianisty.

boris giltburg.png

Znáte další zajímavé blogy hudebníků? Napište mi o nich!

Podcast