Stabat mater. Kde se vzala skladba znějící každé Velikonoce.

Stabat Mater, zní každé Velikonoce z chrámových kůrů i koncertních pódií. Báseň líčící bolest Panny Marie pod křížem zhudebnily stovky skladatelů.

Každý profesionální i amatérský zpěvák má na Velikonoce (podobně jako během vánočních svátků) plný diář. A zatímco dny kolem Štědrého dne plní "Rybovka", o Velikonocích je to nejčastěji Stabat Mater.

Stabat mater dolorosa iuxta crucem lacrimosa dum pendebat Filius. Latinský text, jehož perfektní rytmus a rým přímo svádí k hudebnímu zpracování, pochází ze 13. století.

durer.jpg

Autorství nedokážeme bezpečně určit. Dříve bylo často připisováno františkánskému mnichovi a básníku Jacoponu da Todi (1236-1306), ale výzkumy pramenů z poslední doby tomu spíše nenasvědčují. Jako většina středověkých textů i tento zřejmě zůstane anonymní.

Autor neznámý

Autorem gregoriánského chorálu ve středověku byl Josquin Desprez, první vícehlasé zpracování je od Giovanniho Pierlugioho da Palestrina z 15., resp. 16. století.

Mnoho dalších skladatelů zhudebnilo text, v roce 2007 jich bylo více než 600. Některá zpracování Stabat Mater jsou dodnes často uváděna, zejména pak v období Velikonoc.

Hymnus byl bohatě rozšířený už na konci 14. století, zpíval se během procesí. Jeho užití v liturgii bylo - podobně jako u dalších podobných "doplňujících" zpěvů, tzv. sekvencí - zakázáno tridentským koncilem v polovině 16. století. Ale papež Benedikt XIII. jej o dvě stě let později vrátil zpět do misálů, aby se stal součástí oslav svátku Sedmibolestné Panny Marie.

Nejstarší zhudebnění bylo objeveno v graduálu (knize zpěvů ke mši) ze 13. století, který patřil dominikánským jeptiškám v Bologni. Vypadá takto:

manuscr.JPG

Další zajímavý zápis a zhudebnění pochází z období kolem roku 1500. Jedná se o Stabat Mater Johna Browna z Etonské sborové knihy. Je zde použita velmi rozvinutá forma notace se složitými rytmy (ty jsou psány červeným inkoustem).

browne.gif

Nejen Pergolesi a Dvořák

U nás znějí nejčastěji zhudebnění Giovanniho Battisty Pergolesiho a Antonína Dvořáka. Pergolesi, významný italský barokní autor, se dožil pouhých šestadvaceti let a Stabat mater komponoval na smrtelném loži. Jeho hudební vystižení bolesti a hlubokých křesťanských citů je úchvatné.

Také Antonín Dvořák své Stabat Mater komponoval v nejtragičtějším období svého života v reakci na bolest, kdy postupně zemřely tři z jeho dětí. Coby člověk hluboké víry vtělil do hudby veškeré odevzdání, truchlení i naději.

My jsme ale pro vás vybrali méně známá zhudebnění Stabat Mater, které vám mohou zpříjemnit velikonoční rozjímání. Jsou to vlastně zároveň trochu dějiny duchohvní hudby v kostce, ukázky jsou totiž sestavené chronologicky.

Josquin des Prés, 15. století

Orlando di Lasso, 16. století

Marc-Antoine Charpentier, 17. století

Antonio Caldara, 18. století

Joseph Haydn, 18. století

Franz Schubert, 19. století

Francis Poulenc, 1. polovina 20. století

Arvo Pärt, 2. polovina 20. století

Foto Wikimedia Commons

Podcast