Bostonský symfonický orchestr "přebral" Losangeleské filharmonii ředitele

Novým ředitelem Bostonského symfonického orchestru bude Chad Smith, který je ale v současnosti ředitelem Losangeleské filharmonie. Ve vedení Bostonského symfoniků se odehrávaly bouřlivé změny na přelomu loňského a letošního roku, kdy z nejasných důvodů rezignovala výkonná ředitelka Gail Samuel.

O pozoruhodné "rošádě" na vedoucích pozicích dvou předních amerických orchestrů informoval včera blog Slipped Disc. Současný ředitel Losangeleské filharmonie, jedenapadesátiletý Chad Smith, by měl už za čtyři měsíce nastoupit na pozici výkonného ředitele Bostonského symfonického orchestru.

V této funkci Smith nahradí Gail Samuel, která byla v roce 2021 s velkou slávou jmenována historicky první ženou v čele Bostonských symfoniků. Už koncem následujícího roku 2022 však z nepříliš jasných důvodů oznámila svou rezignaci k 3. lednu 2023. Od té doby orchestr dočasně manažersky vedl jeden ze členů správní rady, Jeffrey D. Dunn.

O přesných důvodech odchodu Gail Samuel se pouze spekulovalo, neboť nebyly oficiálně oznámeny. Podle hudebního publicisty Normana Lebrechta byla pro Boston až příliš progresivní ředitelkou a tudíž se jejím překotným změnám nedostalo ze strany tamního konzervativního hudebního establishmentu vřelého přijetí.

Pikantní je, že Gail Samuel dříve pracovala u Losangelské filharmonie, stejně jako její nově jmenovaný nástupce Chad Smith. Ten strávil ve službách kalifornského tělesa 20 let a většinu z nich spolupracoval s Gustavem Dudamelem coby hudebním ředitelem. "Opouštěná" Losangeleská filharmonie Smithovi k nově získané funkci pogratulovala a pochválila jeho dosavadní práci. Smithovi je připisován významný podíl na tom, že se Losangeleská filharmonie stala jedním z nejvýznamnějších a nejprogresivnějších amerických orchestrů. Bostonští symfonikové pak u svého nadcházejícího ředitele vyzdvihli mimo jiné schopnost vyvažovat inovativní dramaturgii se zachováváním tradic.

Někteří jsou však k osobnosti Chada Smithe také kritičtí. Lebrecht ve svém článku například napsal, že má v Los Angeles reputaci ředitele, jenž se "k zaměstnancům chová panovačně". Anonymní komentující pod článkem zase uvedl, že se Smithem je "hrozná spolupráce" a jeho jméno prý vyvolává v hudebním průmyslu negativní reakce. Dosti nevlídně o Smithovi hovořili i další komentující. Jeden z nich, podepsaný jako člen Losangeleské filharmonie, dokonce napsal, že "se mu s Chadovým odchodem ulevilo" a že se Smith "nikdy doopravdy nezajímal o muzikanty."

Každopádně se zdá, že proudění orchestrálních funkcionářů ve Spojených státech jednoznačně směřuje ze západního pobřeží na to východní, což ostatně dokládá i nedávno avizovaný Dudamelův odchod z Los Angeles na místo šéfdirigenta Newyorské filharmonie. Smith ale pro New York Times odmítl souvislost mezi jeho rozhodutím a Dudamelovým rozhodnutím:

"Jsem připraven na změnu. Změna je zdravá pro každého," řekl. Období turbulentních změn v Bostonu Smithe neleká: "B.S.O. nyní prochází tím, čím čas od času prochází každá organizace," uvedl pro New York Times. Sám se ostatně v Los Angeles stal výkonným ředitelem po Simonu Woodovi, který také v roce 2019 náhle rezignoval po pouhých dvou letech ve funkci.

Jedním ze Smithových cílů prý bude v Bostonském symfonickém orchestru zvýšit rasovou a genderovou diverzitu, v kterémžto ohledu bostonské těleso za jinými předními americkými orchestry zaostává. Na pozici hudebního ředitele by rád ponechal Andrise Nelsonse, který ji zastává od roku 2014.

Foto: Chad Smith (©Mathew Imaging)

Podcast