Bouřlivé změny ve vedení Bostonských symfoniků. Ředitelka Gail Samuel rezignovala po pouhých 18 měsících ve funkci

Historicky první ředitelka slavného amerického orchestru vydržela ve funkci jen rok a půl. Odchází 3. ledna, spolu s ní také místopředseda Tanglewoodského hudebního centra Asadour Santourian.

O krizi ve vedení Bostonského symfonického orchestru, jednoho z předních amerických těles, informovala řada amerických médií včetně New York Times. Rezignace výkonné ředitelky Gail Samuel, která se teprve v loňském roce 2021 stala s velkou slávou historicky první ženou v čele orchestru, byla oznámena v pátek. Důvody tohoto rozhodnutí nebyly ani orchestrem ani ředitelkou přímo uvedeny.

Dočasná náhrada ze Sezamové ulice

Gail Samuel ve své funkci skončí hned po vánočních svátcích, 3. ledna 2023. Jako dočasný výkonný ředitel ji nahradí člen správní rady orchestru Jeffrey D. Dunn, který před svým odchodem do důchodu působil jako ředitel neziskové organizace Sesame Workshop, produkující jeden z nejpopulárnějších dětských pořadů v historii americké televize - Sesame Street, v české verzi Sezame, otevři se. S hudbou neměla jeho práce mnoho společného, předsedkyně správní rady Barbara Hostetter ovšem uvedla, že si váží "Jeffových zkušeností s vedením organizací v časech změny."

Krátce po Gail Samuel odešla z vedení Bostonských symfoniků další osoba: Asadour Santourian, viceprezident Tanglewoodského hudebního centra a Tanglewoodského vzdělávacího institutu. Bývalý umělecký ředitel Rotterdamské filharmonie patřil k nejbližším spolupracovníkům Gail Samuel, svou pozici v Bostonu opustil po pouhých 10 měsících.

Nejasné důvody

Přestože příčiny této krize jsou stále nejasné, hudební publicista Norman Lebrecht na svém blogu Slipped Disc spekuluje, že pro pyšný a vlivný konzervativní proud v Bostonském symfonickém orchestru byla Gail Samuel jako ředitelka příliš progresivní.

"Vyhlídky byly dobré. (...) Kultura v Bostonu je však zapouzdřená ve starých praktikách a nafouknutém sebevědomí. Hudebníci nepřijali dobře navrhované změny a nepříjemné pravdy. Umělecký ředitel Anthony Fogg, stoupenec Jamese Levina, je v jejich odporu jen utvrdil. Ani hudební ředitel Andris Nelsons nebyl nápadům (nové ředitelky) nakloněn a jeho vazba na orchestr lipského Gewandhausu vytvářela další prekážky," domnívá se Lebrecht. Závěrem dodává: "Gail Samuel brzy zakotví u dalšího špičkového orchestru. Ale pro Bostonské symfoniky už bude těžší bude sehnat zkušeného výkonného ředitele."

Foto: Gail Samuel (©Aram Boghosian)

Podcast