Bude Teodor Currentzis dalším Gergijevem?

Svérázný řecko-ruský dirigent, který má být jednou z hvězd letošního Salcburského festivalu, se stává terčem kritiky. Problémem je zejména finanční napojení jeho orchestru MusicAeterna na ruskou státem kontrolovanou banku VTB.

Letos padesátiletý dirigent Teodor Currentzis se narodil v Aténách, později studoval na Petrohradské konzervatoři. V Rusku působil například coby šéfdirigent Novosibirské státní opery a baletu či Permské opery a baletu, v Evropě pak spolupracoval zejména se Symfonickým orchestrem Jihozápadního německého rozhlasu v Baden-Badenu. Je proslulý neortodoxními a efektními provedeními klasických děl, přitažlivými pro mladé publikum, jakož i svým excentrickým vzezřením.

Etabloval se především coby operní dirigent a jako takový má letos vystoupit na Salcburském festivalu, kde by měl mimo jiné provést Modrovousův hrad, působivé dílo Bély Bartóka, se svým orchestrem MusicAeterna. Právě financování tohoto tělesa nicméně mnohým připadá jako zásadní problém: jeho sponzorem je ruská banka VTB, v níž má většinový podíl stát a která je aktuálně na sankčních seznamech západních zemí. Vídeňský Konzerthaus již před Velikonocemi zrušil jeho benefiční koncert pro Ukrajinu a vyžaduje, aby se orchestr od VTB odstřihl.

V článku zveřejněném v neděli na kulturním webu Bohema Wien vyslovil publicista Dávid Gajdos názor, že přirovnávat Currentzise k "Putinovu dirigentovi" Valeriji Gergijevovi není zcela fér. Poukazoval zejména na to, že Currentzis se před válkou vyjadřoval k režimu Vladimira Putina kriticky a že k nynější situaci nemůže otevřeně zaujmout jednoznačný postoj kvůli represím v Rusku. Vyjádřil se ale prý alespoň hudebně, když na koncertní program zařadil například Šostakovičovu Symfonii č. 5, tradičně vnímanou jako protistalinistické dílo, a Metamorfózy Richarda Strausse o válkou zničené Evropě. Banka VTB navíc podle Gajdose již zmizela z webových stránek orchestru MusicAeterna, což může naznačovat snahu o nezávislé financování. Otevřený protiputinovský postoj prý od Currentzise vyžadují jen jeho skalní odpůrci anebo "militantní moralisté", píše Gajdos.

I slavný dirigent Christian Thielemann, renomovaný wagnerovský odborník, se ke Currentzisově případu vyjádřil na veřejné diskusi v Musikverein značně shovívavě. "Kdybych byl pořadatelem, nejspíš bych Currentzise pozval i nyní. Pouze bych po něm vyžadoval, ať se distancuje od těch špinavých peněz," řekl Thielemann. "Ačkoliv se s ním často hudebně neshoduji, velmi oceňuji, že dělá věci, které nikdy nejsou nudné."

Vlivný britský hudební publicista Norman Lebrecht nicméně včera na svém webu Slipped Disc zveřejnil lakonickou, ale znepokojující zprávu. Currentzisův orchestr MusicAeterna údajně udělil svým neruským členům ultimátum: pod hrozbou okamžité výpovědi mají trvale přesídlit do Ruska. Currentzis se podle Lebrechta k této informaci nijak nevyjádřil. Věrohodnost zprávy nelze momentálně ověřit; pokud by však byla pravdivá, znamenalo by to, že Currentzis a jeho orchestr jsou zřejmě pod silnějším ruským vlivem, než se komentátoři ještě začátkem týdne domnívali.

Foto: Profimedia

Podcast