Cenu divadelní kritiky za nejlepší divadelní hudbu roku 2022 získal Matouš Hejl za operní verzi Ibsenových Přízraků

Ocenění byla o víkendu předána v osmi kategoriích. Hlasovalo 84 kritiků. Nejlepší divadelní hudbou loňského roku byla vyhlášena hudba Matouše Hejla k inscenaci OPERA IBSEN/Přízraky.

Ceny divadelní kritiky jsou výroční ceny udělované od roku 2014 na základě ankety časopisu Svět a divadlo mezi divadelními kritiky. Navazují na zrušenou Cenu Alfréda Radoka. Výtvarnou podobu ceny navrhla Marie Štumpfová.

V hudební kategorii zvítězil skladatel Matouš Hejl (*1989), který se věnuje mimo jiné hudbě elektronické, experimentální, scénické, filmové i radioartu. Ocenění získal za hudbu k představení Divadelního spolku JEDL - inscenaci režiséra Jana Nebeského nazvanou OPERA IBSEN/Přízraky, která je zpracováním slavného dramatu Přízraky norského autora Henrika Ibsena v duchu současné opery. Libreto na základě původní hry vytvořila Lucie Trmíková. Součástí tvůrčího týmu byla také norská skladatelka a interdisciplinární umělkyně Tine Surel Lange, která se zaměřuje na tvorbu zvukově-obrazových děl.

Matouš Hejl byl už také dvakrát nominován na cenu Český lev, a to za hudbu k filmům Staříci a Ztraceni v Mnichově. V hudební kategorii Cen divadelní kritiky za rok 2022 byli kromě něj letos nominováni ještě dva další autoři: kytarista Michal Pavlíček za hudbu k představení Marat + Sade režiséra Vladimíra Morávka uvedenému v divadle Rokoko a skladatel Slavomír Hořínka za komorní operní monodrama Tak tiše až..., uvedené ve spolupráci orchestru BERG a Spitfire Company v divadle Komedie a v hlavní roli s mezzosopranistkou Markétou Cukrovou.

Nejbližší možnost shlédnout představení OPERA IBSEN/Přízraky s vítěznou hudbou Matouše Hejla ve Švandově divadle na Smíchově bude za týden - v pondělí 20.3. od 19:00.

Foto z inscenace OPERA IBSEN/Přízraky (© Zuzana Lazarová)

Podcast