Grammy 2022 předány. Uspěl i ČNSO.

V kategoriích klasické hudby slavily značný úspěch ženské autorky a interpretky. Nominace i výsledky opět potvrzují, že Grammy jsou především americkými cenami - přesto zabodoval i český orchestr.

Na základě hlasování americké Národní akademie hudebních umění byly 64. výroční ceny Grammy uděleny nejlepším hudebním nahrávkám vydaným mezi 1. zářím 2020 a 30. zářím 2021 - potažmo pak i jejich interpretům, autorům, producentům či zvukařům. Slavnostní předávání proběhlo v noci ze 3. na 4. dubna v Las Vegas.

Prostřednictvím předem natočeného videa se jej virtuálně zúčastnil i ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj, jehož země už přes měsíc čelí ruské invazi. V emotivním projevu mimo jiné řekl: "Co je největším protikladem hudby? Ticho zničených měst a mrtvých lidí. Rusko nám svými bombami přináší hrozivé, mrtvolné ticho. Naplňte toto ticho svou hudbou, řekněte o nás pravdu v televizi a na sociálních sítích."

V tomto článku nabízíme přehled výsledků v kategoriích klasické hudby. Ani jedna ze dvou kontroverzních nominovaných nahrávek, které podle některých hudebníků a členů akademie do klasické kategorie "nepatřily" (album Of Power houslisty Curtise Stewarta a skladba Movement 11´ skladatele Jona Batista), nakonec svou nominaci neproměnila.

Dominovali Američané a ženy

V kategorii Nejlepší orchestrální výkon zvítězila nahrávka Symfonií č.1 a č.3 z pera afroamerické skladatelky Florence Price, která je považována za první afroamerickou autorku, jejíž díla prováděly profesionální symfonické orchestry. Se svým domovským Filadelfským orchestrem tyto symfonie natočil dirigent Yannick Nézet-Séguin.

Tento muž patří patrně k nejvytíženějším světovým dirigentům současnosti a sám byl letos nominován i v kategorii operní (nahrávka Poulencových Dialogů karmelitek) a vokální (coby klavírní doprovod mezzosopranistky Joyce DiDonato na nahrávce Schubertova cyklu Zimní cesta). V těchto dvou kategoriích však nominace neproměnil.

Mezi autory hudby vítězných nahrávek patří i americký minimalista Philip Glass. V kategorii Nejlepší operní nahrávka byl oceněn záznam jeho opery Achnaton v interpretaci souboru Metropolitní opery. Z amerických hudebníků dále uspěli například Yo-Yo Ma a Emanuel Ax, oba dva již mnohonásobní leaureáti této ceny: v kategorii Nejlepší nahrávka komorní hudby bylo oceněno jejich album s violoncellovými sonátami Ludwiga van Beethovena pojmenované Hope Amid Tears.

Na seznamu vítězů se kromě Florence Price objevila řada dalších ženských jmen: skladatelka Caroline Shaw, v roce 2013 nejmladší laureátka Pulitzerovy ceny za hudbu, nyní uspěla se skladbou Narrow Sea v kategorii Nejlepší soudobá klasická kompozice. Jako Nejlepší sólový instrumentální výkon bylo oceněno album Alone Together houslistky Jennifer Koh, reflektující aktuální téma - koronavirovou pandemii. Nahrávka sestává z houslových miniatur napsaných různými skladateli, které houslistka během lockdownů streamovala na YouTube. Někteří z těchto autorů pracovali na volné noze a honorář za tuto houslovou skladbu jim poskytl finanční podporu v časech krize.

Ženské téma akcentovalo i album Women Warriors: Voices of Change, které zvítězilo v kategorii Nejlepší klasické kompilační album. Obsahuje díla ženských skladatelek pod taktovkou dirigentky Amy Andersson a je věnováno bojovníkům za sociální spravedlnost. Zpěvačka vietnamského původu Sangeeta Kaur zase zvítězila v kategorii Nejlepší klasický sólový zpěv s deskou pojmenovanou Mythologies. V kategorii sborového zpěvu pak byla oceněna nahrávka Mahlerovy Symfonie tisíců, na níž pod taktovkou Gustava Dudamela spojilo síly hned několik sborů z Los Angeles.

Úspěch ČNSO

Český národní symfonický orchestr uspěl na Grammy také, ačkoliv ne v klasické kategorii. Skladba To the Edge of Longing, kterou české těleso natočilo s americkým skladatelem, dirigentem a aranžérem Vincem Mendozou, obdržela cenu za nejlepší vokálně-instrumentální aranžmá. Na nahrávce natočené v Hostivaři doprovodil orchestr americkou sopranistku Julii Bullock. "Je to takové nakouknutí do první světové ligy a hlavně ocenění naší dlouhodobé práce a zvolené koncepce ČNSO. Pokud se jednotlivci či orchestr ocitnou v této vybrané společnosti, čtou to hudební agenti po celém světě a pomáhá to následně při získávání pracovních nabídek", uvedl pro týdeník Reflex ředitel ČNSO a zároveň trumpetista Jan Hasenöhrl.

Foto: Profimedia (protagonistky oceněného alba Mythologies)

Podcast