Královská opera chce bojovat proti rasismu v operách

Královská opera v Londýně ohlásila, že přezkoumá klasická operní díla a vyhodnotí, jak je vhodně prezentovat současnému publiku.

Historie Královské opery v Londýně sahá až do 18. století a její počátky jsou spojeny s dílem samotného Georga Friedricha Händela. Dodnes je jednou z předních londýnských kulturních institucí a zraky veřejnosti se tudíž upírají i na její přístup k aktuálním společenským otázkám. V těchto dnech britská média hojně informují o vyjádření, v němž se operní dům na svých webových stránkách zavázal u budoucích představení "zohlednit veškeré kulturně citlivé aspekty související s inscenováním, obsazením a prezentací oblíbených historických děl."

Již loni v létě byla Královská opera kritizována za pasivitu v rasových otázkách a nedostatečnou reakci na stanoviska hnutí "Black Lives Matter". Deník The Times informoval o vyjádření jednoho z vedoucích zaměstnanců, technického ředitele Marka Dakina, jenž Královskou operu označil za "neúprosně bělošskou organizaci," která inkluzi rasových menšin pouze předstírá a která v případě zabití George Floyda veřejně nevyjádřila solidaritu. Výkonný ředitel Alex Beard pak ještě týž měsíc reagoval prohlášením, v němž uvedl, že je z událostí "hluboce znepokojen a uznává, že Královská opera musí přijmout změny."

V aktuálně publikovaných vyjádřeních, vycházejících z dlouhodobé "strategie rovnosti, diverzity a inkluze" zveřejněné v květnu, mimo jiné stojí: "Budeme vyvracet dojem, že v opeře je a baletu je bílá pleť normou. (...) Po umělcích nepožadujeme, aby jejich etnicita odpovídala etnicitě postav, které ztvárňují." Mezi konkrétními závazky pak najdeme například to, že 30 rolí za sezónu (z toho nejméně 3 -4 hlavní úlohy) bude svěřeno umělcům náležícím k etnickým menšinám, nebo příslib navýšení počtu představení tlumočených do znakového jazyka a obsahujících komentář pro nevidomé.

V souvislosti s rasovou problematikou také Královská opera letos na podzim uvádí program připomínající "Měsíc černošské historie", slavený v Británii každoročně právě během října. Půjde například o představení The Knife of Dawn ("Nůž úsvitu"), komorní operu skladatelky Hannah Kendall inspirovanou příběhem guayanského básníka a politického aktivisty Martina Cartera. Na Youtube kanálu Královské opery bude ke shlédnutí od zítřka do neděle, tedy od 22. do 24. října.

Prohlášení Královské opery se setkává i s poněkud ironickými komentáři. Vlivný britský kulturní publicista Norman Lebrecht například na svém blogu Slipped Disc napsal: "Takže Carmen zřejmě nebude Romka, Othello bude rasově neutrální, z Dona Giovanniho se stane cudný mentor mladých žen a Peter Grimes bude zkrátka... hodný."

Medializovaná kauza z první poloviny října nicméně nasvědčuje tomu, že otázku politické korektnosti není ani v kultuře radno bagatelizovat. Do potíží se nedávno dostal profesor Michiganské univerzity, skladatel Bright Sheng - svým studentům totiž v hodině promítl filmovou verzi Shakespearova Othella z roku 1965, v níž má hlavní představitel Laurence Olivier obličej začerněný líčidlem. Sheng, který je sám čínského původu a přežil Kulturní revoluci, se po vlně stížností za své jednání omluvil a seminář zrušil. Je tedy otázkou, zda má Královská opera - coby sledovaná instituce světového významu - vůbec možnost zaujímat jiný přístup, než jaký právě ohlásila.

Foto: Profimedia

Podcast