Opavské divadlo zřejmě čeká změna na pozici šéfa opery. Nový ředitel chce nahradit Vojtěcha Spurného.

Ředitel divadla Aleš Kománek, který letos v lednu vystřídal ve funkci Ilju Racka mladšího, je údajně nespokojen s prací šéfa opery - dirigenta Vojtěcha Spurného - a plánuje na jeho pozici personální změnu. Slezské divadlo v Opavě je nejmenším divadlem s vlastním operním souborem v republice a tamní opera zažívá během posledních let neklidné období.

Zprávu o situaci ve Slezském divadle přinesl dnes ráno Opavský a hlučínský deník. Podle něj se šéfdirigent Vojtěch Spurný dozvěděl koncem června od ředitele Aleše Kománka, že se s ním do budoucna již nepočítá na pozici šéfa opery. V článku jsou uvedena vyjádření obou aktérů, která prozrazují poněkud odlišné pohledy na věc. Spurný uvádí, že mu ředitel pohrozil výpovědí a udělil ultimátum, kterým chce dosáhnout jeho odchodu v září, tedy začátkem nové sezóny. Z Kománkových důvodů je prý překvapen. Podle ředitele byla však Spurnému pouze oznámena plánovaná, časově zatím neurčená změna ve vedení operního souboru.

Opavský a hlučínský deník cituje Spurného tvrzení, že mu Kománek 23. června oznámil konec ve funkci od letošního září a navrhl dobrovolný odchod. "Nabídl mi dvě možnosti. V první výpověď dohodou přijmu a budu mít možnost v opavském divadle v budoucnu hostovat, pokud ji nepřijmu, budu vyhozený, protože se mnou není spokojený," řekl dirigent. Dodal, že byl Kománkovým sdělením zaskočen a že ředitel například údajně kritizoval nabídku operních titulů v příští sezóně, přestože ji na jaře sám schválil. Možnost výpovědi dohodou prý Spurný odmítl.

Kománek situaci vidí jinak: „Pan Spurný zatím žádnou výpověď nedostal. Bylo mu pouze oznámeno, že máme v úmyslu udělat změnu na pozici šéfa opery. Nad časovým rámcem této změny jsme byli připraveni vést diskuzi, abychom došli k vyváženému rozhodnutí, které bude přijatelné pro obě strany a bude co nejlépe zohledňovat zájmy divadla," cituje ředitele regionální deník. Mezi důvody ke změně šéfa opery prý Kománek mimo jiné uvedl "závažná manažerská pochybení, selhání v interní komunikaci, neřešení jemu svěřených úkolů v očekávaném časovém horizontu, nepochopení priorit kamenného divadla při přípravě dramaturgie" a kritizoval rovněž Spurného "dirigentské excesy". Výhrady ke Spurného práci podle slov ředitele mají i hráči orchestru a zpěváci.

Vojtěch Spurný byl ve Slezském divadle jmenován roku 2018 šéfdirigentem a roku 2020 šéfem opery. V minulosti působil například jako stálý dirigent a umělecký šéf Státní opery Praha nebo šéfdirigent Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně. Hraje také na cembalo a jiné historické klávesové nástroje a věnuje se provozovací praxi staré hudby.

I Aleš Kománek je dirigentem; ředitelem Slezského divadla se stal letos v lednu. Ve funkci nahradil režiséra Ilju Racka mladšího, který rezignoval po pěti letech, a to zejména kvůli dlouhotrvající složité situaci a nejistotám ohledně financování divadla ze strany města.

Slezské divadlo Opava je totiž nejmenším divadlem v České republice, které kromě činohry udržuje také stálý operní soubor. Magistrát instituci dotoval každoročně až 90 miliony korun, loni se však tato částka snížila na 80 a letos jen na 75 milionů. Dlouhodobě se ozývají hlasy, které tvrdí, že vlastní opera je pro oblastní divadlo zbytečný luxus a že by se jejím zrušením ušetřily podstatné peníze z městského rozpočtu. Vůči této možnosti se však vymezují jak zaměstnanci divadla, tak část opavské veřejnosti.

Aleš Kománek nicméně při svém nástupu do funkce ředitele oznámil, že má v úmyslu snažit se operní soubor udržet: „Opera je finančně velmi nákladný, ale pro Opavu důležitý soubor. Její existence včetně existence muzea a Slezské univerzity výrazně podporuje kulturní význam města. Považuji operu za velmi důležitou složku, na kterou jsou Opavané právem hrdí,“ řekl nový ředitel médiím s tím, že se nezbytné úspory bude snažit najít jinde.

Foto: Profimedia

Podcast