Petr Kotík získal ocenění John Cage Award

Petr Kotík, skladatel, dirigent a flétnista, obdržel včera v USA prestižní cenu John Cage Award. Udílí ji newyorská Foundation for Contemporary Arts (Nadace pro současné umění).

FCA udělila ocěnění dvaceti umělcům v pěti disciplínách: v oblasti tance, hudby & sound art, performance & divadla, poezie a výtvarném umění.

Cena Johna Cage (na horním snímku je tento legendární umělec s Petrem kotíkem) má v rámci ocenění speciální postavení: je udělována jednou za dva roky a pouze jednomu umělci (skladatelům, hudebníkům a umělcům „performance art“). Poprvé byla udělena v roce 1992 a mezi 15 laureáty, kteří tuto cenu dostali v minulosti, jsou osobnosti jako Meredith Monk, Toshi Ichiyanagi, Phill Niblock, Pauline Oliveros, Robert Ashley, Earle Brown, Christian Wolff, Takehisa Kosugi nebo David Tudor. Petr Kotík je doposud jediným evropským umělcem, který cenu Johna Cage obdržel.

Od Foundation for Contemporary Art obdržel Petr Kotík cenu už v roce 1996, a to Grant to Artists, kterou získává každý rok hned několik umělců.

Posláním Nadace pro současné umění je od doby jejího založení v roce 1963 povzbuzovat, sponzorovat a propagovat inovativní práci v umění, která je vytvořena a prezentována jednotlivci, skupinami a organizacemi. Nadaci FCA zakládal John Cage a Jasper Johns za podpory umělců jako Robert Rauschenberg, Willem de Kooning, Marcel Duchamp, Alex Katz, Ellsworth Kelly, Roy Lichtenstein, Barnett Newman, Claes Oldenburg, James Rosenquist, Frank Stella, Andy Warhol a desítek dalších.

Petr Kotík včera oslavil 80 let. Ostravské centrum nové hudby organizuje dva „narozeninové“ koncerty, pro které píší skladby kolegové a přátelé Petra Kotíka, evropští a američtí skladatelé. Koncerty se konají 26. dubna v Ostravě (PLATO) a 28. dubna v Praze (DOX).

Petr Kotik_ photo by Matt Carr.jpg

Skladatel, neúnavný organizátor a propagátor nové hudby, iniciátor největšího festivalu soudobé hudby v Ostravě Petr Kotík uvedl: "Má umělecká dráha vedla od hry na nástroj, tedy od interpretace, ke kompozici. A organizovat koncerty, to pro mě vždy bylo součástí skladatelské tvorby. Podívám-li se zpět, uvědomuji si, jakou výhodu pro mě jako skladatele byla skutečnost, že jsem se nejdříve stal hráčem na nástroj, a to velmi uznávaným hráčem. Dalo mi to jistou sebedůvěru a umožnilo mi to neohlížet se na problémy, se kterými se stejně jako já potýkají všichni, kdo tvoří dílo nezávislé a odlišné od všeobecně akceptovaných norem. Samozřejmě, nelze tvořit osamoceně. Kde bych byl bez všech osobností, se kterými jsem spolupracoval od mých počátků v Praze a později ve Spojených státech. Tyto spolupráce a kooperace pro mě znamenaly stěžejní podporu a naznačovaly perspektivu, jak pokračovat – jít si za svým, neohlížet se nalevo ani napravo a nestarat se o problémy, které by mohly vzniknout. Tato neustálá inspirace dala volný průchod mé povaze: soustředit se na hudbu a pouze na hudbu a vynesla na povrch mj. zakořeněný odpor vědomě se někomu zalíbit. Cítím se velmi poctěn cenou Johna Cage od Foundation for Contemporary Arts."

Foto Archiv Petra Kotíka

Podcast