Poslechněte si "jazzovou" skladbu, kterou vytvořila umělá inteligence na ČVUT

Na Fakultě informačních technologií ČVUT se pomocí algoritmů umělé inteligence podařilo vygenerovat více než osmiminutovou skladbu v "jazzovém" stylu. Výsledek nicméně nese jen některé charakteristické rysy jazzové hudby. Skladba byla 6.10. provedena živě hudebníky z Konzervatoře Jaroslava Ježka. Elektronická verze, hraná prostřednictvím MIDI virtuálními nástroji, je k poslechu na YouTube.

Fakulta informačních technologií ČVUT představila před několika dny pozoruhodný počin. S využitím modelu GTP-2 od společnosti Open AI byla vygenerována osm a půl minuty dlouhá skladba AI jazz. Na koncertě 6. října na FIT ČVUT zazněla živě v podání jazzové kapely složené z hudebníků z Konzervatoře Jaroslava Ježka, posléze byla pro srovnání představena také v čistě elektronické podobě.

Tato MIDI verze je také k poslechu na YouTube kanálu Fakulty informačních technologií ČVUT, doplněná o obrazy s jazzovými náměty, které na základě skladby rovněž vygenerovala umělá inteligence:

Nástrojové obsazení, ať už předprogramované nebo zvolené umělou inteligencí, skutečně jazzový idiom vystihuje: je zde klavír, kytara, baskytara, bicí, dechové nástroje reprezentuje flétna. Po mnoha jiných stránkách však už hudba typický jazzový charakter postrádá - převážně "rovné" osminové rytmy, malé zastoupení septakordů v harmonii a absence sólových výstupů jednotlivých nástrojů evokují spíše jiné žánry populární hudby než právě jazz. Skladba je nicméně pozoruhodně stylově pestrá, s krátkými okénky připomínající blues, rock nebo latinskoamerické rytmy. Těžko tedy odhadovat, jaký materiál umělá inteligence vlastně dostala k "učení" - třeba se to brzy dočteme v nějakém odborném článku o tomto projektu.

4166f30d-e781-4ab6-a5cb-768c30930fe1.jpg

Fotografie z živého provedení skladby 6. října 2022 (foto: ČVUT v Praze, Výpočetní a informační centrum)

Používání umělé inteligence jakožto "hudebního skladatele" už není úplnou novinkou ani tady v Česku. Před více než třemi lety například v médiích proběhla zpráva o skladbě From the Future World, kterou umělá inteligence vytvořila na základě fragmentu nedokončeného díla Antonína Dvořáka. Takto posléze výsledek - konkrétně první větu - zahrál renomovaný pianista Ivo Kahánek:

Počítače se pouštějí kromě hudby i do tvorby dramatické: loni ve Švandově divadle měla premiéru divadelní hra AI: Když robot píše hru. A téměř přesně před rokem se rovněž objevila v médiích zpráva, že umělá inteligence "dokončila Symfonii č. 10" Ludwiga van Beethovena. Podobné senzace, ač oplývají přitažlivou aurou futurismu, je nicméně třeba brát se značnou rezervou a nadhledem. Alespoň prozatím je hudební produkce umělé inteligence povětšinou značně mechanická a chaotická, neschopná hudbu doopravdy promyšleně strukturovat ani budovat estetický účinek, a velkým mistrům jako byli Beethoven a Dvořák se zřejmě ještě velmi dlouho ani zdaleka nepřiblíží.

Úvodní foto: Profimedia (ilustrační)

Podcast