Stradivárky z roku 1714 prodány za 15 milionů dolarů

Jde o historicky druhou nejvyšší cenu, za kterou kdy byly koupeny housle. Vydražil je aukční dům Tarisio, specializovaný na smyčcové nástroje.

Nástroj z dílny italského houslaře Antonia Stradivariho (1644 - 1737) byl vyroben v roce 1714 a patří k houslím z takzvané "zlaté éry" Stradivariho tvorby. Je znám jako ‘da Vinci, ex-Seidel’: od roku 1924 jej totiž vlastnil americký houslový virtuos ruského původu Toscha Seidel. Tehdy housle získal za 25 000 amerických dolarů, jejichž kupní síla podle inflační kalkulačky odpovídala téměř půlmilionu dolarů dnešních.

Seidel ovšem tvrdil, že by nástroj "neprodal ani za milion", a prožil s ním téměř 40 let uměleckého života. Zemřel v roce 1962 a mezitím na Stradivariho housle stihl nahrát kromě klasických skladeb i několik známých hollywoodských filmových témat. Mimo jiné tak nástroj můžeme slyšet například v pohádkovém filmu Čaroděj ze země Oz, pro který Seidel natočil také slavnou melodii "Somewhere Over the Rainbow." Po Seidelově smrti housle ještě vlastnila houslistka Muriel Rubin: ta je dala do aukce v roce 1974 a byly vydraženy za 34 000 liber, v té době čtvrtou nejvyšší cenu.

Letos v červnu ‘da Vinciho’ dražil prestižní aukční dům Tarisio, který se zaměřuje na hudební nástroje a kterému se podařilo už v roce 2011 "trhnout rekord" s jinými stradivárkami. Tehdy šlo o nástroj ‘Lady Blunt’ (podle jedné z jeho majitelek, anglické baronky) z roku 1724, vydražený za necelých 16 milionů dolarů.

Vyvolávací cena ‘da Vinciho’ byla 8 milionů dolarů a některé odhady předpovídaly, že by se mohla vyšplhat až na 20 milionů. K tomu nakonec nedošlo a jejich prodejní cena na rekordní ‘Lady Blunt’ jen poměrně těsně nedosáhla: nástroj byl vydražen za 15 340 000 USD.

"Dnes si můžeme pouze představovat to vzrušení, které tento nástroj v průběhu staletí vyvolával v bezpočtu hudebníků i posluchačů," uvedl ředitel společnosti Tarisio, Carlos Tome. "Jsme rádi, že máme tu výsadu najít tomuto nástroji nového majitele a umožnit tak pokračování jeho příběhu." Více z historie nástoje ‘da Vinci, ex-Seidel’ se můžete dočíst třeba na webových stránkách Tarisia pod tímto odkazem.

Ačkoli jsou "stradivárky" fenoménem a v aukcích se pravidelně prodávají za rekordní sumy, experiment provedený francouzským Národním výzkumným centrem kupodivu ukázal, že moderní posluchači jejich zvuk nikterak neupřednostňují před moderními nástroji. Celkem 137 posluchačů se zavázanýma očima v koncertních sálech v Paříži a v New Yorku prý nedokázalo konzistentně rozlišovat staré nástroje od nových, bez ohledu na hudební vzdělání a zkušenosti. Dokonce spíše preferovali moderní housle a považovali jejich zvuk za průraznější. Dva z autorů studie nicméně přiznali, že byli ve střetu zájmů: oba totiž pracovali pro firmy vyrábějící smyčcové nástroje.

Foto: Profimedia (housleda Vinci, ex-Seidel’)

Podcast