Večer čtyř choreografů v milánské La Scale

La Scala uvedla první balet po covidové pauze, část v Bubeníčkově choreografii.

Operní dům La Scala v italském Miláně ve středu 9. června poprvé po dlouhé odmlce způsobené pandemií covidu-19 opět uvedl baletní představení. V rámci pásma nazvaného Večer čtyř choreografů se poprvé na této mezinárodně proslulé scéně jako choreograf představil i český tanečník Jiří Bubeníček. Pro mužské baletní trio vytvořil ve spolupráci s bratrem Ottou Bubeníčkem choreografii na skladbu Johanna Pachelbela Kánon D dur.

"Bylo to super, jsem strašně spokojený. Soubor byl výborný po všech stránkách, všem se to povedlo," řekl po představení Bubeníček ČTK telefonicky z Milána. Koronavirová omezení si podle něj vyžádala nejen snížení počtu míst pro diváky, ale i netradiční umístnění orchestru v přízemí hlediště. Diváci byli nyní jen v lóžích. "Tanečníci obličeje zakryté neměli, ti musí hodně dýchat. Hudebníci hráli v rouškách a seděli s rozestupy. Ale nevadilo to. Bylo to zajímavé a nové," podotkl český umělec.

Na představení, které se v La Scale bude hrát i ve čtvrtek a v pátek, se dále podíleli Francouz Manuel Legris, umělecký ředitel baletu La Scaly Maďar András Lukács a rodák z ruského Petrohradu Alexej Ratmanskij.

Publikum v La Scale, do níž smí kvůli koronavirovým opatřením zatím jen 500 diváků, což je čtvrtiny kapacity, bylo na prvním představení v lóžích usazeno tak, aby mezi diváky byla metrová vzdálenost, výjimku měli lidé žijící v jedné domácnosti. Před vstupem do budovy byla všem změřena skenery teplota, dovnitř nesměl nikdo, u koho by bylo zjištěno přes 37,5 stupně Celsia. Všichni uvnitř divadla museli mít roušky po celou dobu představení. Divadelní bar ani šatna nebyly v provozu.

"Je to pro mne bezpochyby velká čest, že mne milánská La Scala oslovila, vnímám to jako ocenění nejenom své práce, ale také české baletní školy," řekl Bubeníček před premiérou. "Zdejší balet patří k naprosté světové špičce a musím říci, že spolupráce s ním byla výtečná," dodal.

Bratři Bubeníčkové jako tanečníci dobyli řadu světových scén a získali četná ocenění. Oba byli v 90. letech sólisté hamburského baletu, Otto se stal posléze jeho prvním sólistou, Jiří později odešel do drážďanské opery. Jako jednovaječná dvojčata se také často alternovali. Narodili se v říjnu 1974 v polském Lubinu, kde jejich rodiče byli právě na turné s cirkusem Humberto. Profesionální baletní kariéru ukončili bratři Bubeníčkové v září 2016, nyní se Jiří věnuje choreografii a Otto vytváří hudbu, scénu nebo kostýmy. Během pandemie covidu-19 spustili loni na jaře platformu Danzoom, na níž prostřednictvím služby Zoom nabízejí dodnes kurzy baletu či jógy s různými lektory.

La Scala se po téměř sedmi měsících divákům otevřela 10. května koncertem pod taktovkou šéfdirigenta La Scaly Riccarda Chaillyho. Obecenstvo sedělo pouze v lóžích na balkonech a galeriích, hudebníci i tehdy hráli na místě hlediště, usazeni v bezpečné vzdálenosti, a i oni stejně jako diváci museli mít roušky. Na jevišti stáli také s rozestupy sboristé a sboristky, kteří zpívali árie italského hudebního velikána Giuseppa Verdiho. Tento koncert se odehrál v předvečer 75. výročí obnovení provozu tohoto operního domu po druhé světové válce, 11. května 1946 byl při koncertu pod taktovkou dirigenta Artura Toscaniniho sál zcela zaplněn.

Zdroj: ĆTK

Podcast