Vzestup Joany Mallwitz. Nejúspěšnější německá dirigentka bude šéfovat orchestru Konzerthausu, před pár dny podepsala smlouvu s Deutsche Grammophon

Sedmatřicetiletá dirigentka bude historicky vůbec první ženou v čele některého symfonického orchestru v Berlíně. Do funkce nastoupí už od příští sezóny 2023/2024. Před pár dny navíc podepsala smlouvu s prestižním vydavatelstvím Deutsche Grammophon.

Joana Mallwitz se narodila v krásném dolnosaském historickém městě Hildesheim roku 1986. Od 3 let hraje na housle, od 5 let na klavír. Studovala na Hochschule für Musik, Theater und Medien v Hannoveru a začátky její kariéry byly spojené zejména s operou.

Už jako dvacetiletá získala dirigentské místo u Divadla a orchestru Heidelberg, o sedm let později byla jmenována hudební ředitelkou Divadla Erfurt jako historicky první žena i vůbec nejmladší osoba, která takovou funkci vykonávala v jakémkoli z německých operních domů. Jako první žena se pak také roku 2018 stala hudební ředitelkou Státního divadla Norimberk.

Do Berlína přichází nadšení a svěží přístup

Uplynulo dalších pět let a Joana Mallwitz od nadcházející sezóny 2023/2024 vystřídá legendárního Christopha Eschenbacha jako nová šéfdirigentka berlínského Konzerthausorchesteru. Opět bude na vedoucí pozici historicky první ženou: nejen v čele tohoto orchestru, ale jakéhokoli profesionálního symfonického tělesa v Berlíně.

Tento týden prezentovala své plány pro nadcházející sezónu. Novinky, které Joana Mallwitz plánuje v Berlíně zavést, by měly zahrnovat například promenádní koncerty pro pohybující se publikum, atmosférické noční koncerty a také výchovné koncerty pro děti. Specialitou Joany Mallwitz jsou však prý zejména takzvané "expediční koncerty", které dirigentka provozuje už 11 let. Tyto programy jsou pro posluchače výletem do nitra partitury, jejíž detaily dirigentka rozebere u klavíru. Na závěr večera je však samozřejmě celá skladba také zahrána orchestrem.

Rezidenčním umělcem sezóny bude houslista Augustin Hadelich, k orchestru se také vrátí na několik koncertů jeho bývalí šéfdirigenti Christoph Eschenbach a Iván Fischer. V únoru 2024 také Konzerthausorchestr vzdá hold významné dámě klasického piana: na třech koncertech se představí Elisabeth Leonskaja.

Samotná Joana Mallwitz, o níž se v médiích píše jako o strhující osobnosti zcela nadšené pro hudbu, pak během své inaugurační sezóny provede s Konzerthausorchestrem úctyhodných 36 koncertů. Nevzdá však ani své milované opery. Navíc si vybrala rozměrné dílo, Rosenkavaliera od Richarda Strausse, které ve Státní opeře Pod lipami uvede ještě koncem letošního roku.

Foto_Lutz_Edelhoff.jpg
  • Joana Mallwitz jako hudební ředitelka v Erfurtu (©Lutz Edelhoff)

Smlouva s Deutsche Grammophon

Vedle programu blížící se sezóny Joana Mallwitz nedávno oznámila také to, že podepsala smlouvu s prestižním vydavatelstvím Deutsche Grammophon. V portfoliu této společnosti se tak připojí ke své vrstevnici: stejně stará litevská dirigentka Mirga Gražinytė-Tyla už vydala u DG debutové album v roce 2019.

Na své debutové album si Joana zvolila zajímavý repertoár. Budou to skladby Kurta Weilla spojené právě s Berlínem: jeho dvě symfonie a jevištní dílo Sedm smrtelných hříchů, což je program, který dirigentka plánuje provést také během sezóny Konzerthausu. Tyto skladby budou mít na nahrávce nečekaný protipól - oratorium Stvoření od Josepha Haydna.

Aktuálně dirigentka Joana Mallwitz mimochodem také diriguje novou inscenaci Dvořákovy Rusalky v netradičním režijním pojetí Philipa Stölzla a Philippa Krenna v Nizozemské národní opeře. V představení vystupuje i český tenorista Pavel Černoch v roli Prince, který nám více o této inscenaci řekl v živém telefonickém rozhovoru.

Joana-Mallwitz-Querformat2.jpg
  • Joana Mallwitz jako hudební ředitelka Státního divadla Norimberk (©Ludwig Olah)

Úvodní foto: Joana Mallwitz (©Nikolaj Lund)

Podcast