Do českých kin přijde v únoru nový film Tár. Snímek o ženské dirigentce otevírá palčivá etická témata hudebního světa, včetně chování dirigentů

Fiktivní dirigentku Lydii Tár hraje ve snímku slavná australská herečka Cate Blanchett. V amerických kinech je snímek už od října, do české distribuce přijde příští měsíc - 23. února 2023.

Nečestné zákulisní praktiky, postavení žen ve světě klasické hudby, hranice mezi uměleckým a soukromým životem, zneužívání podřízených z pozice moci. Všemi těmito tématy se zabývá nový film Tár režiséra a scénáristy Todda Fielda. Původní hudbu k filmu složila žádaná islandská skladatelka filmové hudby, držitelka Oscara Hildur Guðnadóttir.

Soundtrack vydaný Deutsche Grammophon

Hlavní postavu - fiktivní dirigentku Lydii Tár, jejíž vzestup a pád filmové drama sleduje - pak ztvárnila oceňovaná australská herečka Cate Blanchett. Ta se kvůli filmu mimo jiné učila i dirigovat. Nejen že v traileru k filmu diriguje úryvek z Mahlerovy Symfonie č. 5 , ale soundtrack z filmu - obsahující původní hudbu Hildur Guðnadóttir i klasické skladby dirigované Cate Blanchett - dokonce vydalo prestižní vydavatelství Deutsche Grammophon.

hildur-gunadottir-tar-soundtrack.jpg

Foto: © Deutsche Grammophon

Musí se dirigent chovat otřesně, aby byl dobrý?

Film Tár inspiroval hudebního publicistu Richarda Bratbyho k úvaze zveřejněné v britském týdeníku Specatator. Je snad skutečnost, že se slavní dirigenti mnohdy chovali a stále chovají k orchestrálním hráčům neurvale, nevyhnutelnou daní za špičkové hudební výsledky? Řeč je v tomto případě o chování, které nejspíše není právně napadnutelné (jako v případě sexuálního obtěžování), ale mezi slušnými lidmi přesto neakceptovatelné.

Bratby připojuje historky o slavných "autoritářských" dirigentech minulosti. Kromě pověstných cholerických záchvatů Artura Toscaniniho, jehož povaha představu dirigenta-diktátora definovala na dlouhá léta dopředu, zmiňuje třeba i Georga Soltiho, jemuž podle četných zdrojů muzikanti přezdívali "křičící lebka". Dirigentovy pleše se přitom týká jen polovina této přezdívky. Bratby však také píše, že podle jeho osobní zkušenosti má nějakou "strašidelnou historku s dirigentem" téměř každý muzikant, který hrál pod taktovkou respektovaného Johna Eliota Gardinera. Ten přitom podle Bratbyho "stále sklízí oslnivé recenze a jeho kniha o Bachovi elegantně kontempluje o zlidšťující a povznášející moci umění." O Gardinerově pověstně prudké povaze přitom psal týdeník Spectator už vícekrát.

profimedia-0194864061.jpg

Foto: John Eliot Gardiner (©Profimedia)

Pohoršení ale v zahraničních médiích nedávno vzbudil třeba také znovuobjevený rozhovor Zubina Mehty pro New York Times z roku 1970, kde stále činný umělec tehdy prezentoval značně sexistické názory. Právě jeho přístup měl podle některých vinu na tom, že Newyorská filharmonie měla tak dlouho velmi malý podíl ženských hráček. K obrácení poměru došlo až loni, a to 45 : 44. Zdá se, že nevhodné ani autoritářské chování některých dirigentů zatím stále ještě nejsou tak úplně věcí minulosti a že mezinárodnímu působení nebrání.

Optimističtější pohled: pokora se vyplácí

Oproti tomu nizozemský dirigent Jac van Steen v listopadu v pořadu Hudba v miléniu viděl situaci o něco růžověji. Podle něj je "dirigent v dnešní době už součástí orchestru, ačkoli je stále „první mezi rovnými“. Žádné diktátorství, mlácení taktovkou do pultu. (...) To už je dávno pryč, to do dnešní doby nepatří," uvedl dirigent pro Classic Praha. Dodal, že v komunikaci s orchestrem podle něj excelují skandinávští dirigenti, což je prý jedním z důvodů, proč prestižní místa u orchestrů v západní Evropě nyní získávají mladí Fini, například Tarmo Peltokoski a Klaus Mäkelä.

Slovenská dirigentka a zpěvačka Michaela Rózsa Růžičková byla také v listopadu hostem Hudby v miléniu. I ona uvedla, že se cítí být součástí orchestru a že jí rozhodně není vlastní komunikovat s hudebníky nadřazeně. "Nesouhlasím s tím, že autoritu by si měl dirigent vydobývat na základě kontextu Já versus Vy. Dirigent jako vedoucí osobnost, jako zbožštění hudby, a "vy, obyčejní muzikanti, kteří budete sloužit pod mojí taktovkou a plnit všechna má přání..." - s tím já nesouhlasím, to je velmi proti mému naturelu," řekla dirigentka, která prý ještě nezažila žádné problémy s autoritou právě díky tomuto svému přístupu.

Jac_van_Steen-HR-photo-Simon_van_Boxtel-6599.jpg

Foto: Jac van Steen (©Simon van Boxtel)

Úvodní foto: Cate Blanchett ve filmu Tár (©Profimedia)

Podcast