Nejlepší orchestry světa X: Tonhalle Curych

Švýcarské těleso se má brzy vrátit do rekonstruovaného sálu, který mu dal jméno.

Zárodky orchestru, který je proslulý svým zvukem i disciplínou a jehož nahrávky na naší stanici často znějí, lze vysledovat do počátku 19. století.

V roce 1812 se v nové společnosti spojily dosavadní hudební ansámbly, které fungovaly v různých menších sálech města. Allgemeine Musik-Gesellschaft, jak se tato nová organizace jmenovala, zahrnovala také orchestr. Ten ale hrál na sezonní bázi, nebyl stálým tělesem. Po lépe organizovaném orchestru vznikla poptávka v roce 1861. Tehdy se v Curychu odehrál Švýcarský hudební festival a občané si přáli, aby hudebníci zůstali i po skončení přehlídky. Z jejich iniciativy vznikl v roce 1865 Orchestrální spolek. Orchestr Tonhalle následoval o tři roky později.

Éra Zinman

První šéfdirigent Tonhalle Friedrich Hegart vedl orchestr od jeho založení do roku 1906. Jeho následovník Volkmar Andreae dokonce ještě déle, až do roku 1949! Za svého působení odehrál 1300 koncertů a například také zavedl koncerty pro rodiny (už v roce 1928).

Na postech šéfdirigentů se poté vystřídali například Rudolf Kempe (1965–1972), Charles Dutoit (1967–1971), Gerd Albrecht (1975–1980), Christoph Eschenbach (1982–1986) a Hiroshi Wakasugi (1987–1991), než nastala opravdu nová éra.

Američan David Zinman nastoupil v roce 1995 a mimo jiné do hry orchestru zavedl prvky historicky poučené interpretace. I z toho důvodu se vysoce cení jejich společná nahrávka Beethovenových symfonií, které na Classic Praha často hrajeme. S Zinmanem se ostatně nahrávalo neúnavně a také přišel na svět koncept netradičního propojení symfonické a elektronické hudby TonhaleLATE. Jde o provedení kratšího orchestrálního kusu, po němž následuje proměna v "noční klub".

David Zinman zůstal na postu šéfdirigenta až do roku 2014. Rozloučil se koncertem na festivalu Proms. Jeho angažmá u Tonhalle si připomeneme kompletem Schumannových symofnií.

Dalším šéfem v pořadí byl Lionel Bringuier a zároveň orchestr zavedl funkci "creative chair", jakéhosi kreativního poradce. V ní se každou sezonu střídají osobnosti hlavně z řad skladatelů (nyní Arvo Pärt). Nový šéfdirigent Paavo Järvi (na snímku) je s orchestrem od sezony 2019/20.

tonhalle_paavo-jaervi_4_2019-c-gaetan_bally.jpg

Orchestr Tonhalle se několikrát představil v Praze, vždy s nejlepšími sólisty a velkým úspěchem. Naposledy v roce 2018 zavítal na festival na Pražské jaro s pianistou Leifem Ovem Andsnesem.

Dobrý sál = polovina úspěchu

Samotná Tonhalle (přeloženo asi jako "znějící sál") se skutečně pyšní výtečnou akustikou. Její vídeňští architekti Ferdinand Fellner a Hermann Helmer postavili řadu dalších sálů a divadel v Evropě. Inauguraci nového koncertního sálu, jehož kapacita je dnes 1455 sedadel, provedl nikdo menší než Johannes Brahms. Stalo se tak 19. října 1895 a velký skladatel na něm dirigoval svou Triumfální píseň op. 55. Nyní je Tonhalle součástí kongresového centra a obojí prochází rekonstrukcí.

Orchestr láká do svého dočasného působiště "Tonhalle Maag", kde v industriální části města vznikl během šesti měsíců smrkovým dřevem obložený sál s vynikající akustikou. Jak se v něm hudba nádherně nese, se můžete přesvědčit ve videu s půvabnými dechovými serenádami Richarda Strausse a Antonína Dvořáka. Zpět do původní haly se má stěhovat v březnu tohoto roku.

Foto www.tonhalle-orchester.ch

Podcast