Nové soubory staré hudby IX: Helsinki Baroque Orchestra

Od Monteverdiho po Sibelia. Barokní orchestr z Finska má široký záběr. A objevuje i české skladatele.

Že se historicky poučené interpretaci daří i na dalekém severu, dokazuje Helsinský barokní orchestr. Založen byl v roce 1997 a nabízí posluchačům starou hudbu v neotřelém a osobitém podání. Koncerty a nahrávky orchestru často zahrnují první novodobá provedení nezveřejněných nebo rekonstruovaných mistrovských děl, a zároveň vrhají nečekané a často kontroverzní nové světlo na díla známá.

Na pozici uměleckého ředitele nastoupil v roce 2003 Aapo Häkkinen, který orchestr jasně vyprofiloval. Pod jkeho vedením se stal jedním z nejzajímavějších těles současného finského hudebního života.

V roce 2011 Helsinský barokní orchestr zahájil cyklus staré hudby v novém Helsinském hudebním centru. Kromě toho vystupuje po celém Finsku a pořádá pravidelnou koncertní řadu v Raumě. V roce 2012 započal spolupráci s Finskou národní operou.

Vystoupení a nahrávky Helsinki Baroque Orchestra již dvacet let uchvacují publikum silnou kombinací emocionální výmluvnosti a nakažlivé vitality. Programy orchestru často zahrnují první novodobá provedení nepublikovaných nebo rekonstruovaných mistrovských děl. Jejich muzicírování přispělo k pověsti souboru jako významného představitele baltské a německé barokní hudby.

MG_8454.jpg

Na domácí scéně si orchestr vydobyl široké uznání průkopnickými inscenacemi operních děl Johanna Adolpha Hasseho, G. F. Händela, J. Haydna či Leopolda Koželuha.

Od roku 2011 oslovil měsíční cyklus Helsinki Baroque Orchestra v Helsinském hudebním centru početné, nové a nadšené publikum. Vizionářský výběr repertoáru a hostujících umělců nebývalým způsobem zapálil publikum a katalyzoval tak povýšení staré hudby ve Finsku na něco jako kultovní status.

Aapo Häkkinen je zajímavý člověk, který s minimem vnějších gest vytvořil kolem svého souboru vzrušující sex-appeal.

Stejně tak je Helsinki Baroque Orchestra doma v intimnějším prostředí - v idylickém prostředí středověkého kamenného kostela v Janakkale zahájil svůj vlastní festival uprostřed léta.

Zvuk Helsinki Baroque nadchl posluchače od amsterdamského Concertgebouw po berlínský Konzerthaus a Kolínskou filharmonii a na významných festivalech, jako jsou Brémy, Rheingau, Washington a Jeruzalém. Mezi stálé sólisty a hostující dirigenty patří Franco Fagioli, Isabelle Faust, Reinhard Goebel, Erich Höbarth, René Jacobs, Julia Lezhneva, Werner Güra, Carolyn Sampson, Enrico Onofri a Skip Sempé.

Dokončení mezinárodně uznávané série: Aapo Häkkinen a Helsinki Baroque Orchestra uzavírají cyklus Bachových cembalových koncertů koncerty pro 3 a 4 cembala.

I zde Häkkinen překvapuje z hlediska instrumentace: Cembala reprezentují různé nástrojářské školy (německou, vlámskou, francouzskou a italskou), což vede k pozoruhodně diferencovanému zvuku. S Miklósem Spányim, Cristianem Holtzem a Annou-Maarií Oramo se Häkkinen opírá o zkušené spoluhráče.

Tento klávesový festival uzavírá monumentální Duetto excentrického Bachova žáka Johanna Gottfrieda Müthela, které na dvou historických klavichordech uvádějí specialisté Miklós Spányi a Aapo Häkkinen. SuperAudioCD, nahrané ve Finsku a Švédsku, nabízí stereofonní a prostorový zvuk.

Podcast