Nové soubory staré hudby VI: L'arpeggiata

Oficiálně sídlí ve Francii, ale jinak je soubor L'arpeggiata namíchán z hudebníků mnoha národností. Vede jej Rakušanka Christina Pluhar.

L'rpeggiata vznikla v roce 2000. Založila jej Rakušanka Christina Pluhar - původně hráčka na klasickou kytaru, která přešla na loutnu a vydala se tak na dobrodružnou cestu objevování historicky poučené interpretace. Průvodci na této cestě jsou hudebníci, které označuje za "svobodné duše". "Já věřím v lidskou rezonanci. S každým ze členů kapely mám jiný příběh, jak jsme se potkali. S některými jsem studovala. Jsou to dlouhé vztahy se skvělými muzikanty, jsme spolu v kapele od začátku a vyrostli jsme spolu," popsala v rozhovoru počátky svého ansámblu, který si po dvaceti letech existence vydobyl přední místo na scéoně staré hudby.

Od svého založení se L'Arpeggiata zaměřuje na poznávání bohatého hudebního repertoáru málo známých římských, neapolských a španělských skladatelů raného baroka. Poznávacím znamením je častá improvizace na koncertech, ale i při natáčení desek. "Improvizaci je třeba cvičit. Jako ansámbl jsme se za tu dobu v mnohém rozvinuli a posunuli, ale i po dvaceti letech společného hraní je nutné trénovat. Jedním z důvodů, proč jsem založila L’arpeggiatu, bylo, že jsem chtěla improvizovat na koncertech," říká Christina Pluhar.

Improvizace i seriózní výzkum

Alba souboru (ověnčená mnoha mezinárodními cenami) a koncertní programy se vyznačují objevnou a svěží dramaturgií. Ta vychází z vlastního muzikologického bádání Christiny Pluhar. Na jednom projektu pracuje podle svých slov třeba několik let. Zde je například program s názvem Teatro d'amore sestavený z děl Claudia Monteverdiho a jeho současníků. Vychutnejte si "hity" jako Si dolce e'l tormento nebo Pur ti miro z opery L'incoronazione di Poppea.

Posluchači Classic Praha si při vyslovení jména L'arpeggiata určitě vybaví krásné árie se sopranistkou Céline Sheen, Raquel Andueza, Philippem Jarousskym (na CD s improvizacemi na hudbu Henryho Purcella). Na podařené album Mediterraneo zase pozvali vokalisty ze Španělska, Řecka, Itálie a Katalánska. Kromě nich na něm účinkuje hvězda stylu "fado" Misia z Portugalska.

Hudba a zpěv se v programech L'Arpeggiaty prolínají s dalšími barokními obory, které byly v té době neoddělitelné, jako je tanec a divadlo. Otevírání se různým hudebním žánrům, jako je jazz, tradiční hudba či flamenco. Tomu také odpovídá volba nástrojů, které se u barokních orchestrů neslyší vždy, například

Od svého vzniku vystupuje na největších festivalech a v nejprestižnějších divadlech v Evropě (Amsterdam Concertgebouw, Wigmore Hall Londýn, Tonhalle Curych, Alte Oper Frankfurt), Festival de Saint-Denis, Festival de Sablé sur Sarthe, Utrecht Oude Muziek, Festival d'Ambronay, Festival de Musique Baroque de Pontoise, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Ruhrtriennale, Ludwigsburger Schlossfestspiele, Opéra de Bordeaux, Vredenburg Center Utrecht, Philharmonie Köln) a ve světě (Carnegie Hall New York, Sydney City Recital Hall, Brisbane Festival, Festival International Cervantino de Guanajuato, Tokyo Metropolitan Art Space, Karura Hall aj.).

Soubor vystoupil v roce 2019 také v Praze v rámci cyklu FOK Stará hudba.

Foto: L'arpeggiata

Podcast