Pianisté současnosti IV: Alice Sara Ott

Pianistka je doma v japonské i evropské kultuře, především ale v hudbě romantiků.

Alice Sara Ott patří do "stáje" vydavatelství Deutsche Grammophon už od roku 2009. To bylo rodačce z Mnichova pouhých jednadvacet let. Album s Transcendentálními etudami Franze Liszta, které patří mezi nejobtížnější kusy klavírního repertoáru, jí přineslo úspěch a uznání kritiků. Právě romantická hudba - Chopin, Liszt, Čajkovskij - je její doménou. O hned následující rok vydaném albu s kompletními Chopinovými valčíky napsal britský Gramophon: "Sotva dosáhla dospělosti a vy musíte žasnout nad jejím instinktem pro Chopinovu poetickou nejednoznačnost, kdy melancholii střídá opulentnost a slovanský mix naděje a zoufalství. Její hru zaštiťuje bezvadná technika."

Výběr z Chopinových skladeb (Nokturna a Ballada g moll) v živém provedení, které potvrzuje předchozí slova, najdete zde.

Alice Sara Ott má japonskou matku, která studovala klavír v Tokiu, a její otec je německý inženýr. Na klavír hraje i její sestra. Sama projevila zájem o klasickou hudbu a klavír už jako čtyřletá. Záhy začala soutěžit a sbírat ceny. V sedmi letech vyhrála soutěž Jugend musiziert, v roce 2002 se stala nejmladší finalistkou soutěže Hamatsu International Piano Academy v Japonsku. Patří jí první cena z Pianello Val Tidone z roku 2004.

Dnes spolupracuje s předními dirigenty - jsou mezi nimi Gustavo Dudamel, Paavo Järvi, Neeme Järvi, Sir Antonio Pappano, Gianandrea Noseda, Andrés Orozco-Estrada a mnozí další. Má za sebou debut s Berlínskými filharmoniky a ke spolupráci ji zvou Los Angeles Philharmonic, London Symphony Orchestra, Philharmonia Orchestra, Chicago Symphony Orchestra či Vídeňští symfonikové (více o orchestrech najdete v předchozím seriálu Nejlepší světové orchestry).

Tvář na obálky

Na pódiu působí pianistka velmi soustředěně, klidně, její hra je promyšlená do nejmenších detailů a šlo by se dlouze rozepsat o nuancích jejího subtilního umění tónu nebo pedalizace. Zatím posledním nahrávacím projektem je album nazvané Nightfall, kde jsou pečlivě vybrané kusy od Debussyho, Ravela a Erika Satieho. Vše v dokonale prokomponované "noční" atmosféře. S tímto programem, který je podle KlassikAkzente "plný hudební inspirace a dokládá rostoucí vyzrálost pianistky" také Ott absolvovala několik živých recitálů, než je corona všem umělcům znemožnila.

Krásné tváře a vůbec celé éterické osobnosti klavíristky si povšimly také firmy z jiné branže, a protože je Ott také výtvarně nadaná (na svém webu uveřejňuje například své kresby), navrhla třeba kolekci kabelek. Stala se rovněž tváří společnosti vyrábějící luxusní šperky a jiné, která se zabývá audiotechnikou.

Umění je u ní však na prvním místě, i když v posledních dvou letech převážila ještě jiná priorita: jak se Ott svěřila svému publiku, diagnostikovali jí roztroušenou sklerózu. Snaží se o této nevyléčitelné chorobě dozvědět co nejvíce, zvýšit povědomí o ní a doufá, že jí současná lékařská věda umožní prožít naplňující život.

Kéž by tomu tak bylo. Vybrali jsme pro vás ještě jedno video: orchestr WDR (Západoněmeckého rozhlasu) je na vlnách Classic Praha slyšet poměrně často, zde jej můžeme spatřit v jeho domovském sále v Kolíně nad Rýnem. Společně s dirigentem Azizem Shokhakimovem a s Alicí Sarou Ott provedli Lisztův Klavírní koncert č. 2.

Podcast