Pianisté současnosti V: Boris Giltburg

Sedmatřicetiletý izraelský pianista má všechny předpoklady klavírního virtuosa. A k tomu schopnost rozdávat energii.

Borise Giltburga znají posluchači Classic Praha z nahrávek sólových i komorních. Vystupoval také několikrát v České republice a pokaždé zvedl publikum ze sedadel.

Narodil se v Moskvě do hudební rodiny a musel prý svou matku přesvědčovat, aby ho pustila ke klavíru. "V rodině už jsme měli dost klavíristů, nabízeli mi jiný nástroj. Já byl ale neoblomný," vzpomínal v jednom z rozhovorů, které poskytl během návštěvy Prahy v roce 2019. Vytrvalost se vyplatila: dnes je žádaným klavírním sólistou, který vystupuje v Evropě, Asii i na obou amerických kontinentech.

Jeho kariéru odstartovala Soutěž královny Alžběty v Bruselu, asi nejtěžší klání v hudebním oboru. Trvá měsíc a účastníci jsou zavřeni na zámku, odříznuti od světa. Celý den pro finále pilují nejen dílo dle vlastního výběru, ale také zbrusu novou partituru, kterou před nimi pořadatelé tají a na jejíž nastudování zbývá jen týden. Za tu dobu nesmějí mít přístup k telefonu, internetu ani kontakt s veřejností. "Bylo to jako šplhat na Mount Everest," vzpomíná na soutěž Giltburg. Dostal se ale na vrchol, soutěž v roce 2013 vyhrál.

Zde se můžete podívat na finále, kde Giltgurg hraje dechberoucím způsobem Rachmaninovovův Koncert č. 3.

Dokonalá technika a čistota, průzračnost a zpěvnost každého tónu - to není vše, kvůli čemu je Boris Giltburg vyhledávaným sólistou. Má jedinečnou schopnost komunikovat s publikem. Jeho technika má sílu smrtícího robota, kterého drží na uzdě pianistova vůle. Pořád, i v těch krajních polohách, je vidět, že nenechá prsty, aby si dělaly, co chtějí, nepustí svou energii ze řetězu. A při tom všem se usmívá... Posluchač přímo cítí energii, kterou pianista na pódiu rozdává. Sám to vystihl v rozhovoru pro server Cross-eyed Pianist: největší štěstí na pódiu zažívá, když se dostane do stavu, kdy se cítí být prostředníkem, skrze nějž hudba proudí. "Jste pozorovatel něčeho většího, ale zároveň můžete ten proud mírně tvarovat a usměrňovat," popisuje Giltburg vzácné okamžiky, které odborníci označují slovem "flow".

Jeho interpretace není prvoplánově efektní na to je příliš přemýšlivý. Dokládají to četné eseje o hudbě, které mu otiskují čsopisy, nebo jeho blog nazvaný Classical Music for All. Ten je určen širší veřejnosti a pianista v něm vysvětluje vše od fungování orchestru přes klavírní techniku až po význam konkrétních děl.

Kamarád s Haasovci

K Česku má vztah díky Pavel Haas Quartetu, které potkal roku 2014 na festivalu komorní hudby v nizozemském Zeistu. Seznámili se náhodou, rychle ale zjistili, že mají leccos společného. A tak spolu od té doby vystupují. Giltburg doprovodil Haasovce na koncertech i na nahrávce dvou kvintetů Antonína Dvořáka, kterou předloni vydal Supraphon. Dodnes obdržela 11 cen včetně Gramophone Editor’s Choice, BBC Music Magazine Recording of the Month nebo prestižního francouzského doporučení Diapason dʼOr.

V roce 2020 uctil Giltburg výročí narození Ludwiga van Beethovena originálním způsobem: během roku nahrával a filmoval všech 32 sonát a zároveň o tom psal blog. Jde o jedinečnou možnost nahlédnout do vnitřního světa autora a jeho interpreta. Zde je nahrávka Appassionaty, celý projekt je pak zveřejněn na tomto odkazu.

Ani během lockdownu klavírista nezahálí. Pravidelně streamuje koncerty a masterclassy, které už vidělo přes milion zájemců.

Foto Intermusica - Sasha Gusov

Podcast