Pianisté současnosti VII: Behzod Abduraimov

Třicetiletý rodák z Taškentu je pokračovatelem silné tradice ruské školy v nejlepším slova smyslu.

Mezi zajímavé pianisty, které jsme do tohoto seriálu vybrali a doporučujeme vaší pozornosti, je po zásluze hned několik jmen pocházejících z bývalých sovětských republik. Patří tam i mladík s arabským jménem Behzod Abduraimov. Narodil se v roce 1990 v uzbeckém Taškentu, starobylém městě s velmi bouřlivou historií. V minulosti se o něj přetahovalo mnoho říší a kultur, smutnou stopu zde v nedávné historii zanechalo i ničivé zemětřesení. Taškent má také silnou hudební tradici a konzervatoř. Na ní studoval náš dnešní protagonista.

Jeho životní dráha směřovala k hudbě zcela přímo a kopíruje obdobné osudy nadaných dětí: na klavír začal hrát v pěti letech pod vedením matky, poté následovala hudební škola, konzervatoř... a první významná soutěž. Pro Abduraimova to byla Londýnská mezinárodní klavírní soutěž.

"Téměř levitoval"

Klání se koná každé tři roky a ze stovky pianistů jich do semifinále postoupí pouhých devět. Program je náročný, obsahuje repertoár napříč hudební historií. A finále je samozřejmě divácky atraktivní souboj mimořádných jedinců. Behzod Abduraimov podle kritika listu Independent jednoznačně přesvědčil. "Osmnáctiletý Uzbek, jehož elektrizující podání Prokofjevova Třetího koncertu nenechalo na pochybách, komu má připadnout první cena. Jeho ruce skákaly po klaviatuře ve staccatových akordech rychleji, než oko stihne zachytit, a jeho tělo téměř levitovalo vzrušením. Spojuje v sobě bezprostřední radost s imponující technickou kontrolou."

S takovou vizitkou už se mohl Behzod Abduraimov doslova rozletět do světa. Ujala se jej agentura zastupující současné hvězdy a nahrávací firma - a během několika let si mohl "odškrtnout" hostování u nejprestižnějších světových těles. Pojďme vyjmenovat alespoň několik: filharmonie v Los Angeles, Hong Kongu, Mnichově, Bostonští symfonikové, Royal Concertgebouw Orchestra, San Francisco, Dallas, Atlanta, Pittsburg, Montreal... V Asii se představil s Yomiuri Nippon Symphony, Seoul Philharmonic Orchestra, na turné stihl vystoupit i v Austrálii. Seznam doplňují BBC Symphony Orchestra, Orchestre National de Lyon, City of Birmingham Symphony Orchestra, NDR Elbphilharmonie Orchestra, Bergen Philharmonic Orchestra, Israel Philharmonic Orchestra a další. Dvakrát také Abduraimov hostoval u České filharmonie, pokaždé s velkým úspěchem.

NA tomto snímku je zachyceno jeho podání slavné Lisztovy etudy podle Paganiniho, La Campanella.

Ve sféře komorní hudby se našel zejména v duu se skvělým violoncellistou Trulsem Mørkem, s nímž procestoval Evropu a Spojené státy.

Mezi jeho úspěchy patří, že už coby šestadvacetiletý měl samostatný recitál ve velkém Sternově auditoriu slavné Carnegie Hall. Dvakrát také hostoval na BBC Proms, kde se setkal s nadšeným přijetím. Slyšela jej i Queen Elizabeth Hall. Abduraimov je sázka na jistotu, chtějí-li dokonalé provedení zejména ruského repertoáru: nejnáročnějších opusů Rachmaninova, Čajkovského nebo Prokofjeva. Zde nachází Abduraimova neuvěřitelná fyzická kondice a technická vybavenost nejlepší uplatnění.

Vykročil ze stínu

Podobný repertoár natočil také na dvě alba u firmy Decca. Až letos vykročil z této škatulky a nahrál u společnosti Alpha album s miniaturami Clauda Debussyho, Chopina a Mussorgského "Kartinky". Ukázal, že jeho interpretace se vyvíjí a že se určitě dočkáme dalších zajímavých počinů.

Foto Evgeny Eutykhov

Podcast