Soubory staré hudby IX: Hesperion XXI

Pod vedením svého charismamtického vedoucího Jordiho Savalla se Hesperion XXI vydává stále k novým obzorům

Stará hudba je univerzálním uměleckým jazykem, který dokáže přenášet pocity, emoce a myšlenky předků, jež i dnes dokáží nadchnout současného posluchače. S tímto heslem se soubor Hesperion XX vydal v roce 1974 na cestu, která je velkým dobrodružstvím.

Jeho repertoár zahrnuje období od 10. do 18. století a k tomu hledá Hespèrion XXI neustále nové styčné body mezi Východem a Západem. Chce znovu integrovat to, co kdysi bylo propojené.

Název Hespèrion znamená "obyvatel Hesperie", což ve starořečtině označovalo dva nejzápadnější poloostrovy v Evropě: Pyrenejský a Italský. Byl to také název pro planetu Venuši, která se objevovala na západě. Na přelomu 19. a 20. století se Hespèrion XX začal označovat jako Hespèrion XXI.

V roce 1974 jej v Basileji založili hráč na violy Jordi Savall a jeho manželka, zpěvačka Montserrat Figueras, spolu s Lorenzem Alpertem a Hopkinsonem Smithem.

Jordi Savall je v dnešním hudebním světě výjimečnou osobností. Jeho kariéra koncertního umělce, pedagoga, badatele a tvůrce nových hudebních a kulturních projektů z něj činí jednoho z hlavních aktérů současného světa historické hudby.

Svá hudební studia zahájil v šesti letech jako zpěvák v dětském sboru v Igualadě (Katalánsko), svém rodném městě, a poté se začal učit hře na violoncello, kterou dokončil na barcelonské konzervatoři (1964). V roce 1965 začal jako autodidakt studovat hru na violu da gamba a starou hudbu, aby v roce 1968 přešel k pokročilému studiu na Schola Cantorum Basiliensis (Švýcarsko). Postupně založil tři soubory: Hespèrion XXI (1974), La Capella Reial de Catalunya (1987) a Le Concert des Nations (1989).

Savall měl klíčový podílem na filmu Alaina Corneaua Tous les Matins du Monde (česky Všechna jitra světa), oceněný Césarem za nejlepší soundtrack. Snímek neuvěřitelně zpopularizoval violu da gamba a Jordimu Savallovi přinesl proslulost.

Zde je koncertní provedení soundtracku ke snímku, který tematizuje život hudebníků Sainte Colombe a Marina Maraise na dvoře Ludvíka IV. (hrají zde otec i syn Depardieu).

Savall má nabitým koncertní kalendář (zavítal i do Prahy) a pilně natáčí pro vlastní label Alia Vox. Dokazuje, že stará hudba nemusí být nutně elitářská, takže může být velmi zajímavá pro pokaždé mladší a početnější publikum. Některé projekty, k nimž zve hudebníky Blízkého Východu hraničí s world music a dalece přesahují škatulku "staré hudby".

Badatelská činnost členů Hesperionu měla zásadní význam pro poznání hudby období mezi středověkem a barokem. Mo

Repertoár Hespèrionu XXI zahrnuje mimo jiné hudbu sefardských Židů, kastilské romance či skladby z období španělského "zlatého věku". Mezi jejich nejslavnější koncertní programy patří Les Cantigues de Santa Maria d'Alfons X El Savi, La Diàspora Sefardí, hudba Jeruzaléma, Istanbulu, Arménie a Folías Criollas. Koncert v tomto videu tematizuje hudbu "války a míru", tedy vzniklou od počátku třicetileté války (1613) až do Utrechtského míru (1713).

Jordi Savall a jeho Hesperion XXI pokračuje v intenzivní koncertní činnosti i poté, co jeho dlouholetá životní a umělecká partnerka Montserrat Figueras podlehla v roce 2011 rakovině. V souboru účinkují jejich děti, Ferran a Arianna.

Foto Profimedia

Podcast