Parádní rolí Marie Podvalové byla Smetanova Libuše

Nezapomenutelná Smetanovská a Janáčkovská pěvkyně zemřela 16. května 1992.

Česká operní pěvkyně, dlouholetá sólistka Opery Národního divadla Marie Podvalová se narodila 5. září 1909 v Čakovicích do rodiny pasíře českých granátů. S podporou matky od dětství hrála na housle a na klavír, zpívala na kostelním kůru a hostovala u ochotníků. Zpěv studovala nejprve soukromě u Augusty Fassatiové, poté na pražské Státní konzervatoři u Doubravky Branbergerové a Pavla Dědečka a zároveň operní herectví u Ferdinanda Pujmana.

V roce 1935 se Podvalová stala sólistkou brněnského Národního divadla a po pohostinském vystoupení v roli Milady ve Smetanově Daliborovi získala angažmá v opeře Národním divadle v Praze. Nastoupila 1. srpna 1937 a strávila tu dlouhých 40 let až do 1. srpna 1978.

Kromě opery se už od studentských let čile věnovala i interpretaci písní, oratorií a kantát na koncertních podiích. Byla mimořádnou pěvkyní své generace, disponovala zvučným, silným, dramatickým sopránem, ale i hereckým umem a osobním půvabem.

Největší vliv na Marii Podvalovou měli v jejích začátcích dirigenti Václav Talich a Zdeněk Chalabala; i díky nim se stala na dvě desítky let přední interpretkou velkých operních postav svého oboru. Nezapomenutelné byly především její výkony v českém repertoáru (Bedřich Smetana a Leoš Janáček). K jejím stěžejním rolím patřila Libuše Bedřicha Smetany, Milada v Daliborovi, Anežka z opery Dvě vdovy, Cizí kněžna ve Dvořákově Rusalce i Armida, Kněžna v Čertovi a Káče, Kostelnička v Janáčkově Její pastorkyni, Emilia Marty ve Věci Makropulos. Ale zpívala i v operách Bohuslava Martinů, Giuseppe Verdiho, Petra Iljiče Čajkovského.

Více prozradí a hudební ukázky nabídne Martina Klausová v dalším dílu pořadu Hudba podle kalendáře, který bude mít premiéru v pátek 20. května v 19 hodin. Reprízy si můžete poslechnout v neděli 22.5. v 9:00 a středu 25.5. ve 22:00.

Foto: Jaromír Svoboda, Národní divadlo

Podcast