Rus s francouzským a litevským původem, přední skladatel hudebního romantismu a člen Ruské pětky. César Antonovič Kjuj

Povoláním armádní důstojník se zapsal do dějin hudby i jako hudební kritik. Zemřel 13. března 1918, tedy před 105 lety.

César Antonovič Kjuj se narodil se 18. ledna 1835 ve Vilniusu v římsko-katolické rodině, jako nejmladší z pěti dětí. Jeho otec Antoine Cui byl francouzského původu a do Ruska se dostal jako člen Napoleonovy armády v roce 1812. Po porážce Napoleona se ve Vilniusu usadil a oženil se tu s Julií Gucewiczovou.
V roce 1850 byl César Kjui jako 15 letý poslán do Petrohradu, aby se připravil na studia na stavební škole. O 5 let později absolvoval studia na Akademii a v roce 1857 započal svou úspěšnou vojenskou kariéru jako instruktor. Mezi jeho studenty patřilo i několik členů carské rodiny, mimo jiné i pozdější car Mikuláš II. V roce 1880 získal Kjuj titul profesora, v roce 1906 hodnost generála a přednášel hned na třech vojenských akademiích v Petrohradě.

Nad vojenskou kariérou zvítězila touha po komponování

César Antonovič Kjuj dosáhl obdivuhodných úspěchů jako profesionální vojenský akademik, nicméně dnes je Kjui daleko známější pro svou hudební a kompoziční činnost. Už jako chlapec se ve Vilniusu učil na klavír, studoval díla Fryderyka Chopina a ve čtrnácti letech dokonce začal skládat své první skladby. Než odcestoval do Petrohradu, studoval u polského skladatele Stanisława Moniuszka, který v té době působil ve Vilniusu. Zásadní vliv na něj mělo v roce 1856 setkání s Milijem Balakirevem, který jej přiměl k tomu, aby se seriózně začal věnovat hudbě.

Přesto, že Kjuj skládal hudbu a psal hudební kritiky jen ve svém volném čase, byl plodným a uznávaným skladatelem i kritikem. Zlom v jeho životě nastal 26. prosince 1859, kdy bylo v Petrohradě uvedeno jeho orchestrální Scherzo pod taktovkou Antona Rubinsteina. V roce 1869 se pak konalo první veřejné provedení jeho opery William Ratcliff, zkomponované podle tragédie Heinricha Heina, které sklidilo obrovský úspěch a bylo pro Kjuje další významnou pobídkou k tomu, aby se i nadále věnoval komponování.

Pro své opery si vybíral výhradně náměty svých krajanů

Všechny Kjujovy opery vznikly na podkladě děl ruských umělců, s výjimkou opery Le Flibustier, která byla komponována na francouzské libreto podle hry Jeana Richepina a premiérována v komické opeře v Paříži v roce 1894. I přes čtyři uvedení toto dílko nebylo příliš úspěšné, na rozdíl od komické opery Mandarínský syn z roku 1878. K dalším úspěšným Kjujovým operám pak patřily Vězeň z Kavkazu (podle básně Alexandra Sergejeviče Puškina), Mademoiselle Fifi (podle Guy de Maupassanta) či dětská opera Kocour v botách.

Více prozradí a hudební ukázky nabídne Martina Klausová v pořadu, který bude mít premiéru v pátek 17. března v 19 hodin. Reprízy si můžete poslechnout v neděli 19.3. v 9:00 a středu 22.3. ve 22:00.

Foto: Wikipedie

Podcast