Smetanova Má vlast v jižní Americe

Premiéru v Buenos Aires roku 1965 řídil Václav Smetáček.

V další Hudbě podle kalendáře připomeneme hobojistu, dirigenta, sbormistra, skladatele a hudebního vědce a pedagoga Václava Smetáčka. A to proto, že se narodil 30. září 1906, letos si tedy připomínáme 115té výročí jeho narození.
Podobně, jako při příležitosti únorového výročí úmrtí tohoto velkého českého muzikanta, využijeme mimořádné příležitosti nahlédnout do jeho osobních vzpomínek a zápisků, které si Václav Smetáček velice pečlivě po celý svůj umělecký život vedl a které jsou nejenom svědectvím o jeho profesně mimořádně úspěšném a naplněném životě, ale i výpovědí o něm samém jako člověku i době a událostech kolem něj. Jeho velice systematicky uspořádané deníky, ale i seznamy veškerých jeho detailně zaznamenaných nejen premiér, ale všech koncertů a vystoupení dnes s velkou láskou spravuje jeho dcera Václava, která byla tak laskava a nechala mě do těchto materiálů nahlédnout a zapůjčila i unikátní hudební nahrávky.

Tentokrát se díky nim vypravíme do Argentiny. Tu Václav Smetáček navštívil pracovně v roce 1965 - a to už podruhé, a to proto, aby tu připravil na 30. srpna 1965 jihoamerickou premiéru cyklu Bedřicha Smetany Má vlast. Týden před tím – 23. srpna však ještě v Buenos Airech v Teatro Colón řídil Filhamonický orchestr Buenos Aires v programu, v němž zazněla skladba Stařec a moře Jiřího Jarocha, Klavírní koncert č. 3 e moll Bély Bartóka – sólistkou byl americký klavírista Malcolm Frager - a Dvořákova Symfonie č. 9 Novosvětská. Po koncertě si Václav Smetáček zapsal:

"Obrovské divadlo Colón bylo plné. Dirigoval jsem na místě, kde přede mnou řídili největší mistři taktovky z celého světa jako Toscanini, Furchtwängler, Walter. Kleiber a jiní. Orchestr se snažil seč byl, aby mi vyšel vstříc. Jeho nerytmičnost a uspěchanost (je to nervosa, nedisciplinovanost a nedostatek školení) nelze překonat za týden. Bylo by zapotřebí mnoho měsíců práce. Přes tyto nedostatky podal orchestr na své možnosti a kvality výkon mimořádný. Jaroch byl zahrán poměrně dobře. Odborníci po koncertě říkali, že je to skladba dobrá, ale neosobní. Co tím chtěli říci; že to je eklektické? Malcolm Frager (čti Frejdžr) zahrál Bartóka velmi přesně rytmicky, takže nevznikl žádný dirigentský problém. Jeho hra byla přijata s nadšením. V přestávce se o mne starala Růženka Hořáková stejně jako minule. Přinesla mi 2 lahve Coca-Coly a byla stále se mnou. Úplný převrat způsobila Dvořákova symfonie Z nového světa. Zde vystoupil orchestr jako kvalitní symfonické těleso zejména v celé dechové harmonii. Dřeva byla opravdu dobrá a žestě, a to všechny, výtečné. Neváhám říci, že žestě (všechny korny i trompety a zejména pozouny) má zdejší filharmonie lepší než mám ve FOK. Všechny obtíže byly překonány hravě a nenastala v celé skladbě nejmenší chyba. Odezva byla podle toho. Smyčce hrály s velkým elánem. Obecenstvo tleskalo a křičelo a děkoval jsem se sedmkrát. Po koncertě přišlo mnoho návštěv, také náš velvyslanec se svým sovětským kolegou. Byl jsem pozván na večeři. Paní Hana Danski říkala, že generální ředitel Montero chce na příští sezonu ode mne 4 koncerty a celý měsíc práce zde."

Více - včetně vzácných a pozoruhodných hudebních ukázek - v pořadu, který bude mít premiéru v pátek 1. října v 19 hodin. Reprízy si můžete poslechnout v neděli 3.10. v 9:00 a středu 6.10. ve 22:00.

Má vlast.jpg

Foto: Archív V. Smetáčkové

Podcast