Ve filmové verzi Frimlovy operety Rose Mary účinkovali skuteční indiáni

V roce 1925 se z českého skladatele Rudolfa Frimla stal naturalizovaný Američan, který později prorazil i v Hollywoodu.

Další Hudba podle kalendáře připomene amerického pianistu a skladatele českého původu, který je pokládán za jednoho ze zakladatelů amerického hudebního divadla, a tím je Rudolf Friml.

Rudolf Antonín Friml se narodil 2. prosince 1879 v Praze a zemřel 12. listopadu 1972, tedy před rovnými 50 lety. Pocházel z chudé rodiny; jeho otcem byl pekař František Friml, resp. Frymel, matka Marie byla za svobodna Křemenáková. Rudolf měl dvě starší sestry. Prvorozená Barbora zemřela předčasně ve svých 3 letech, další v pořadí, Zdena se v roce 1908 ve svých 21 letec, provdala za písničkáře Karla Hašlera.

Malý Rudolf prokazoval mimořádné hudební nadání už v dětství a jako desetiletému mu byla dokonce vydána tiskem první hudební skladba. Není tedy divu, že získal stipendium, díky němuž vystudoval na pražské konzervatoři kompozici, a to u samotného Antonína Dvořáka. Po absolutoriu doprovázel na klavír houslistu Jana Kubelíka na turné po jeho evropském turné a v roce 1901 společně vystupovali i v USA. Po druhém americkém turné v roce 1906 se Friml rozhodl v Americe zůstat a věnovat se komponování. Užíval jméno Charles Rudolf Friml. Začátky byly těžké; živil se jako baletní korepetitor v Metropolitní opeře v New Yorku a jeho první dílka u posluchačů propadla. První větší úspěch se dostavil až po šesti letech a byla jím opereta The Firefly (Světluška).

V dalších letech pokračoval Friml v kompozici operet, které však žádný větší úspěch nezaznamenaly; až teprve 20. léta 20. století znamenala průlom a zároveň vrcholné období jeho kariéry. V té době totiž projevil dobrý instinkt hudební vydavatel Rudolph Schirmer, který Frimla doporučil broadwayskému producentovi Arthurovi Hammersteinovi. A tak v následujícím období složil Friml tři své nejvýznamnější a dodnes nestárnoucí operety, na nichž pracoval s básníky Oscarem Hammersteinem (synovcem Arthura Hammersteina) a Otto Harbachem. Jako první to v roce 1924 byla opereta Rose Marie, která měla premiéru 2. září 1924 v Imperial Theatre v New Yorku a dočkala se pětistovky repríz. Patří k Frimlovým nejúspěšnějším dílům; brzy se začala hrát také v Paříži, Londýně, Římě, Kodani nebo Helsinkách.

Opereta v sobě nese poetiku Divokého západu a obsahuje klasické operetní klišé – kladného i záporného hrdinu, šerifa, odvážnou dívku i dobrý konec, kdy dobro zvítězí nad zlem a zlotřilci jsou potrestáni. V roce 1928 byla Rose Mary poprvé zfilmována s Joan Crawford v hlavní roli, v roce 1936 následovala další filmová verze, v níž v indiánském tanci účinkovali skuteční původní obyvatelé.

profimedia-0287294487 rose mary.jpg

Další osudy Rudolfa Frimla připomene a hudební ukázky nabídne Martina Klausová v pořadu, který bude mít premiéru v pátek 11. listopadu v 19 hodin. Reprízy si můžete poslechnout v neděli 13. 11. v 9:00 a středu 16. 11. ve 22:00.

Foto: Profimedia

Podcast