Chlapcův kouzelný roh, Rachmaninovovy klavírní koncerty i intimní Kabeláčovy a Smetanovy skladby. Jarní Supraphonské novinky

První pořad o novinkách hudebního vydavatelství Supraphon v roce 2023 přináší tři velmi zajímavé noviny - dvě ze světa klavíru, třetí s hudbou česko-rakouského velikána Gustava Mahlera.

První supraphonská novinka vyšla 24. února a jedná se o nahrávku renomovaného klavíristy Jana Bartoše. Ten po kritikou nadšeně přijatých nahrávkách Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka nyní představuje hudbu Miloslava Kabeláče a Bedřicha Smetany. Jedná se o živé nahrávky, které vznikaly ve Dvořákově síni pražského Rudolfina a CD přináší Kabeláčovy Cizokrajné motivy a Osm preludií pro klavír Smetanův cyklus Sny.

A co mají oba autoři – Kabeláč a Smetana - společného? Oba byli ve své době uznávanými skladateli, dirigenty a klavíristy, nicméně jejich klavírní tvorba, jakkoli moderní a nadčasová, zůstává ve stínu jejich vrcholných symfonických děl. Smetana svůj cyklus Sny z roku 1875 komponoval v době, kdy dokončoval Šárku a Z českých luhů a hájů; oba Kabeláčovy klavírní cykly zase vznikaly v těsném sousedství Kabeláčova vrcholného symfonického opusu Mysteria času.

Sám Jan Bartoš k dramaturgii alba říká: „Kabeláčovo silně humanisticky zaměřené dílo vědomě navazuje na skladatelský odkaz Bedřicha Smetany. Vždy jsem mezi těmito dvěma autory vnímal silnou vnitřní příbuznost. Některé blízké rysy vyvstanou okamžitě: doporučuji si poslechnout Smetanovo Před hradem a poté Kabeláčovo Preludio corale, či Smetanův Tábor z cyklu Má vlast a poté Kabeláčovu orchestrální passacaglii Mysterium času. Jiné paralely zahlédneme v jejich umělecké dráze. Byli nejen uznávanými skladateli, ale i respektovanými dirigenty a klavíristy. Bedřich Smetana byl žákem významného klavíristy a pedagoga Josefa Proksche. Prokschův ústav při svých koncertních zájezdech do Prahy navštěvovali světoví klavíristé, např. Franz Liszt, Clara Schumannová, Anton Rubinstein či Hans von Bülow. Miloslav Kabeláč byl absolventem mistrovské třídy u Viléma Kurze, který studoval u Prokschova žáka Jakuba Holfelda.“

Přesně o měsíc později, tedy 24. března pak vychází nahrávka dalšího ze skvělých českých klavíristů Lukáše Vondráčka. Ten u Supraphonu vydává komplet Klavírních koncertů Sergeje Rachmaninova, který nahrál se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK pod vedením šéfdirigenta orchestru Tomáše Braunera v období covidové pandemie, díky níž paradoxně jak sólista, tak orchestrem se svým šéfdirigentem měli čas a klid na společné setkání nad Rachmaninovovým dílem. Společně teď vystoupí na slavnostních koncertech, které uctí letošní dvojité výročí geniálního skladatele a na nichž také dojde ke křtu tohoto kompletu. Koncerty se uskuteční 29. a 30. března ve Smetanově síni Obecního domu v Praze, kde zazní vedle Rachmaninovova Koncertu pro klavír a orchestr č. 4 g moll také Symfonie č. 5 Gustava Mahlera.

profimedia-0623261686 lukáš vondráček.jpg
  • Lukáš Vondráček (©Profimedia)

Lukáš Vondráček a Sergej Rachmaninov k sobě neodmyslitelně patří už pěknou řádku let. Když dostal patnáctiletý Vondráček pozvání od Vladimira Aškenazyho a České filharmonie k provedení prvního Rachmaninovova klavírního koncertu, měl už za sebou řadu zahraničních koncertních i soutěžních úspěchů. O rok později uskutečnil americké turné a představil se v prestižní Carnegie Hall. V devětadvaceti letech, tedy v roce 2016, triumfoval v Soutěži královny Alžběty v Bruselu s Třetím Rachmaninovem pod taktovkou Marin Alsop. Není tedy ani divu, že Rachmaninov se stal jeho erbovním skladatelem a láskou od prvního setkání. Jak sám říká: „Rachmaninov je vděčný nejenom technikou, ale také všemi kontrasty, nedozírnou škálou dynamiky… Co více si můžeš jako člověk, který je pohlcen barevností zvuku, přát? Je to čistá krása,“. Dnes zvou Vondráčka ke koncertnímu provádění Rachmaninova nejvýznamnější orchestry a dirigenti světa a patří k nim i Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, se kterým pravidelně spolupracuje od roku 2017, ať už v rámci orchestrálních koncertů, či klavírních recitálů.

Dvojalbum obsahuje komplet Rachmaninovových Klavírních koncertů a také jeho Rapsodii na Paganiniho téma a tuto nahrávku, která je dotažená do posledního detailu a je plná emocí, barev a kontrastů vydává Supraphon v pátek 24. března jak na 2CD, tak i v digitálních formátech.

Třetí jarní supraphonskou novinkou je CD jednoho z nejvýraznějších reprezentantů české dechové školy – souboru PhilHarmonia Octet Prague, který vydává u Supraphonu intimní mahlerovské album, tedy cyklus Gustava Mahlera Chlapcův kouzelný roh, který PhilHarmonia Octet Prague natočil spolu s barytonistou Peterem Schönem.

Z dvaceti čtyř písní Chlapcova kouzelného rohu Gustava Mahlera si interpreti pro svou nahrávku vybrali deset, které nejlépe slušely dechovému ansámblu. Volba dechů má hlubokou logiku: Mahlerův hudební jazyk byl v dětství utvářen mimo jiné i jihlavskou posádkovou kapelou, kterou často slýchával. Jeho hudba je vojenskými motivy doslova protkaná a dechové nástroje zde dostávají prominentní funkci. Komorní aranžmá na nové nahrávce ukazuje zajímavou cestu mezi klavírní a orchestrální verzí a dává vyniknout barevnosti i intimitě Mahlerových písní. Aranžmá pro nahrávku vytvořil hudební skladatel a především ve světě oceňovaný aranžér Tomáš Ille, který dlouhodobě spolupracuje také třeba s dirigentem Manfredem Honeckem, a jehož práce publikují taková nakladatelství jako Bärenreiter, Schott Music nebo Universal Edition.

Peter Schöne, který je svým výrazným barytonem a vynikající technikou i na mezinárodní úrovni považován za jednoho z nejvšestrannějších operních pěvců, uvedl: „Spolupráce s takto vášnivými muzikanty, jací jsou ve PhilHarmonia Octet, je velkým darem! V průběhu natáčení jsem si toto nadšení, které netrvalo jen pouhých 90 minut jako při koncertě, ale rovnou několik dní, velmi užíval. Doufám, že na výsledné nahrávce to bude znát a že naši posluchači s námi tuto atmosféru budou moci sdílet. Asi nejemotivnějším momentem pro mě bylo natáčení písně Urlicht, kdy hobojista Vilém Veverka společně s celým ansámblem vytvořili nesmírně krásnou melodii, po které všichni v našich krátkých a namáhavých životech toužíme. Za to chci poděkovat!“

Člen PhilHarmonia Octet Prague fagotista Václav Vonášek k tomuto mezinárodnímu projektu poznamenal: „Nové album je přirozeným vyústěním našeho vývoje. Po zhruba deseti letech fungování souboru se ukázalo, že s originálním repertoárem pro dechové okteto doby klasicismu a romantismu těžko vystačíme z hlediska pestrosti i z důvodu naplnění uměleckých ambicí. Vydali jsme se tedy cestou úprav, ideálně vytvořených přímo na náš popud. První takovou skladbou byly Musorgského Obrázky z výstavy, které dopadly díky Tomáši Illemu na výbornou, a tak se zrodila smělá myšlenka ,sáhnout si‘ i na Mahlera.“

Hobojistka Monika Fürbach Boušková upřesnila, jak došlo ke spolupráci s barytonistou Peterem Schönem: „Od začátku jsme měli poměrně jasnou představu o představiteli pěveckého partu. Chtěli jsme oslovit umělce naší generace, ideálně z Německa, zejména co se týká deklamace písňových textů. Ne každý zpěvák v Čechách či v zahraničí se věnuje písňovému repertoáru, tedy naše hledání nebylo tak snadné, jak se zprvu zdálo. Nicméně jsme získali od šéfdirigenta Pražských symfoniků Tomáše Braunera doporučení na Petera Schöna. Byla to skvělá volba, sešli jsme se s Peterem po umělecké i po lidské stránce, a o to si této spolupráce ceníme více!“

Album PhilHarmonia Octet Prague a barytonisty Petera Schöna Chlapcův kouzelný roh (Des Knaben Wunderhorn) Gustava Mahlera vychází u Supraphonu na CD i v digitálních formátech v pátek 10. března 2023.

Úvodní foto: Jan Bartoš (©Vojtěch Havlík)

Podcast