Poláci, kteří dobyli Holywood

Hudba stříbrného plátna

Další díl pořadu Hudba stříbrného plátna Nikola Bojčev věnuje polským skladatelům, kteří se prosadili v Holywoodu - Wojciechu Kilarovi a Janu Kaczmarkovi.

Skladatel klasické a filmové hudby Wojciech Kilar se narodil 17. července 1932 ve Lwowě.
Kilar platil v 60. letech za čelného představitele polské avantgardní hudby. Měl na svém kontě Riff 62, kompozici ultramoderního zvuku a tvaru, jenž se stala symbolem vzpoury proti tradici, manifestem budoucnosti. V podobném duchu složil další dvě díla Generique a Diphtongos. Fascinován jinou avantgardou – minimalismem – stvořil práce Upstairs-Downstairs a Przygrywką i koleda. V roce 1974 vznikla jeho dosud nejslavnější symfonická báseň Krzesany. Následovalo několik dalších skladeb v celosvětovém měřítku pro symfonický i komorní orchestr.

S filmem se potkal v roce 1958 v podobě první filmové hudby ke snímku NARCIARZY. Spolupracoval s režiséry jako Kazimierz Kutz (SŮL ČERNÉ ZEMĚ – 1970), Wojciech Has (LOUTKA – 1980), Andrzej Wajda (PAN TADEÁŠ – 1999), Roman Polański (PIANISTA – 2002). Album s hudbou k filmu Pan Tadeáš získalo platinovou desku za 20 tisíc prodaných kusů.

V roce 1992 vkročil pravou nohou do Hollywoodu, režisér Coppola jej povolal ke svému DRÁKULOVI. Tato cesta znamenala velký úspěch ziskem několika prestižních filmových ocenění. Jeho skladby jsou slyšet ve filmech z roku 1998 TRUMAN SHOW a MĚSTO ANDĚLŮ. Filmová hudba pro něj není prioritou, několik nabídek odmítl, např. hudbu pro epickou ságu PÁNA PRSTENŮ, pro náročnost a rozsah práce zrezignoval. Jeho typický rukopis je součástí hvězdně obsazeného krimi thrilleru NOC PATŘÍ NÁM (2007). Celkové skóre tvoří více než 130 filmů.

Polský hudební skladatel Jan Andrzej Pawel Kaczmarek se narodil 29. dubna 1953 v Koninu. Koncem sedmdesátých let zakotvil v divadle avantgardního režiséra Jerzy Grotowského. Napsal scénickou hudbu k divadelnímu představení Osmý den a se svým týmem hudebníků založil o něco později Orchestr osmého dne. Hudba se tak pro něj stala profesí.

V roce 1989 se natrvalo usadil v Los Angeles. Nejprve skládal hudbu pro divadlo, za níž v roce 1992 získal dvě prestižní newyorské divadelní ceny Obie a Drama Desk Award. Posléze se rozhodl rozšířit své hudební obzory a svou pozornost nasměroval k filmovým projektům.
Zkomponoval hudbu k více než třicítce filmů, z nichž nejzásadnějšími jsou drama o vztahu prokletých básníků Verlaina a Rimbauda ÚPLNÉ ZATMĚNÍ (1995) polské režisérky Agnieszky Holland, německé milostné drama AIMEE A JAGUÁR (1999) nebo známý polský historický film QUO VADIS (2001).

V roce 2004 zaznamenal Kaczmarek svůj dosud největší úspěch filmem režiséra Marca Fostera HLEDÁNÍ ZEMĚ – NEZEMĚ. Drama o životě sira Jamese Barrieho, tvůrce slavného dětského hrdiny Petera Pana, s Johnny Deppem a Kate Winslet sklízelo ovace po celém světě a svůj lví podíl na tomto úspěchu měl i autor hudby. Za svou práci získal v roce 2004 National Board of Review Awards a o rok později Oscara a nominace na Zlatý Globus a cenu BAFTA (British Academy of Film and Television Arts).

Kaczmarek rázem získal velké, stále rostoucí, mezinárodní renomé. V kariéře pokračoval filmy jako NEZVANÝ HOST (2007), CITY ISLAND (2009), nebo HAČIKÓ – PŘÍBĚH PSA (2009). V roce 2008 spolupracoval s režisérem a scénáristou Petrem Zelenkou na jeho česko-polské koprodukci KARAMAZOVI.

Pořad vysíláme v neděli 7. června – v premiéře ve 13:00, reprízy jsou připraveny na 19:00 a 22:00.

Podcast