Aleš Březina na Classic Praha

Hudba v miléniu

Hostem Marka Šulce je v tomto týdnu skladatel, muzikolog a ředitel Institutu Bohuslava Martinů. Pořad se bude vysílat v premiéře v úterý 21. 5. v 19,00. I. repríza v pátek 24. 5. ve 22,00 a II. repríza v sobotu 25. 5. v 11,00. 

Aleš Březina (*1965), český hudební skladatel a muzikolog. Vystudoval hru na housle na Konzervatoři v Plzni a muzikologii na univerzitách v Praze, Basileji a Berlíně. Na Univerzitě Palackého v Olomouci absolvoval postgraduální studium zakončené titulem Ph.D. Je ženatý, má syna Štěpána (*2013) a dceru Annu (*2016). 

Ve své vědecké profesi se věnuje především bádání o Bohuslavu Martinů a české a světové hudbě 20. a 21. století. Od roku 1995 je ředitelem Institutu Bohuslava Martinů v Praze (www.martinu.cz) a předsedou ediční rady Souborného kritického vydání děl Bohuslava Martinů. V prosinci 2014 vydal první svazek obsahující Epos o Gilgamešovi (Best Edition, Musikmesse Frankfurt 2016), v roce 2017 svazek Smyčcové kvartety II. Vydal několik knih, odborných sborníků a vědeckých studií v českých i zahraničních časopisech, přednášel v Evropě a USA. 

Březina složil hudbu k více než 20 filmům, např. Jana Hřebejka (Musíme si pomáhat, Horem pádem, Kráska v nesnázích, Kawasakiho růže, Líbánky, Případ pro exorcistu), Petra Zelenky (Knoflíkáři), Jiřího Menzela (Obsluhoval jsem anglického krále a Donšajni), Dagmar Knöpfel (Durch diese Nacht sehe ich keinen einzigen Stern), Petra Nikolaeva (Černá slečna, slečna Černá a Vlci ve městě), Juraje Lehotského (Nina), Georgise Agathonikiadise (Můj strýček Archimedes), Tomáše Pavlíčka (Chata na prodej), Davida Mrnky (Milada); k dokumentárním filmům Olgy Sommerové (Věra 68 a Marta) a Olgy Špátové (Největší přání 3) a k televizním pořadům např. v režii Dana Wlodarczyka (Soukromé pasti – díl Útěk) či pro pohádky v režii Karla Janáka (Jak jsme oživovali dědečka, Nejlepší přítel). Za svou filmovou hudbu byl 4x nominován na cenu Český lev (Horem pádem, Obsluhoval jsem anglického krále, Líbánky, Milada), za hudbu k filmu Líbánky dále na Cenu české filmové kritiky. Za hudbu k filmu Kawasakiho růže byl nominován na cenu European Film Composer 2010. V současné době pracuje na hudbě k filmům Maly režiséra Juraje Lehotského a pohádce Princezna a půl království Karla Janáka. 

Rozsáhlá je i jeho práce pro divadlo, kde spolupracoval s Robertem Wilsonem, Jiřím Ornestem, Jiřím Nekvasilem, Janem Hřebejkem, Jiřím Menzelem, Pamelou Howard, Šimonem Cabanem, Janem Nebeským, Martinou Schlegelovou, Michalem Dočekalem, Petrem Zelenkou, Janou Kališovou, Martinem Vačkářem, Romanem Meluzínem ad. Je spolu s libretistou a režisérem Jiřím Nekvasilem autorem opery Zítra se bude… o procesu s Dr. Miladou Horákovou (cena Alfréda Radoka za nejlepší hudbu v roce 2008; režie filmové verze Jan Hřebejk, 2010). Březina je též autorem hudby i libreta své druhé opery Toufar (premiéra 2013, ND Praha, režie Petr Zelenka), o prosesu s farářem Josefem Toufarem, která vznikla v rámci projektu Parallel lives. Režie filmové verze Blažena Hončarivová a Petr Zelenka, ČT 2015. V září 2010 měl v Městském divadle v Brně premiéru jeho celovečerní „vizuální hudební divadelní zážitek“ Muchova epopej na libreto Šimona Cabana. Dále zkomponoval scénickou hudbu ke dvěma inscenacím světoznámého režiséra Roberta Wilsona Věc Makropulos (premiéra 2010, cena Alfréda Radoka) a 1914 (premiéra 2014, nominace na Ceny divadelní kritiky za rok 2014 – pozn. nahradily cenu Alfréda Radoka), která vznikla ke stému výročí 1. světové války; Březina je zde také spoluautorem námětu hry. Na další cenu Alfréda Radoka byl nominován v roce 2012 za hudbu k inscenaci Shakespearova Krále Leara v režii Jana Nebeského (premiéra 2011, ND Praha). Koncertní provedení hudby k této inscenaci zaznělo na samostatném koncertu na Nové scéně ND v rámci Prague Quadriennale v červnu 2015. V roce 2012 se uskutečnila premiéra inscenace Beaumarchaisovy Figarovy svatby v ND Praha, režie Michal Dočekal. V prosinci 2015 uvedlo Jihočeské divadlo hru Martina Vačkáře Archa naděje, režie Jana Kališová, ke které napsal hudbu. V listopadu 2016 uvedlo Divadlo J. K. Tyla v Plzni divadelní muzikálovou hru Liduschka (Baarová), na které spolupracoval s společně s Romanem Meluzínem a Karlem Steigerwaldem (nominace na Ceny divadelní kritiky a na Ceny divadelních novin). V červnu 2017 byl na kanadském divadelním festivalu Luminato v Torontu uveden formou workshopu mezinárodní projekt Charlotte: A Tri-coloured Play with Music, na kterém spolupracoval s Pamelou Howard a Alonem Nashmanem. V současné době se hraje inscenace Sofoklovy hry Élektra v Divadle v Dlouhé od režisérky Hany Burešové, ke které Březina složil hudbu, hra je zároveň natočena k rozhlasovému vysílání. 

Jeho orchestrální skladby, melodramy a suity z jeho filmových a divadelních hudeb uvedla Filharmonie B. Martinů Zlín, Pražský komorní orchestr, Guarneri trio Prague, Dvořákovo trio, Severočeská filharmonie Teplice, Jihočeská filharmonie a Filharmonie Hradec Králové. Napsal např. Requiem pro dětský sbor a malý ensemble, Slavnostní hostinu pro smíšený sbor a orchestr, Agnus dei pro tři kontratenory, melodram A-ha! (2006) pro Soňu Červenou a smyčcový kvintet a klavírní cyklus Reperkuse (premiéra 2009, Praha). V roce 2012 provedl v Holešově Karel Košárek s Pražskou komorní filharmonií a dirigentem Gaetanem d’Espinosou ve světové premiéře skladbu Falling Leaves pro klavír a orchestr.  

Více na www.alesbrezina.cz

Podcast